Osakeannin enimmäismäärä 1 999 998 euroa on nyt saavutettu. Tähän osakeantiin on silti edelleen mahdollista sijoittaa. Ylimerkintätilanteessa osakkeet allokoidaan siten, että osakkeet allokoidaan merkintäjärjestyksessä (“first come, first served”). Jos välistä jää pois sijoituksia, tätä vastaava määrä ylimerkityistä sijoituksista mahtuu antiin mukaan samalla allokointiperiaattella. Jos sijoitusta ei hyväksytä, suoritettu maksu palautetaan. Takaisinmaksetuille sijoituksille ei makseta korkoa.

Jan Rabe, Gründer und Geschäfts­führer der Wechselpilot GmbH

"Maailmassa on paljon koulutettuja ammattilaisia, jotka voisivat päästä kiinni parempiin työtehtäviin ja isompaan palkkaan, mikäli osaisivat puhua englantia sujuvasti. 

Master English -sovellus on kehitetty tähän tarpeeseen. Se perustuu huippusuosittuihin WordDiven abikursseihin sekä Tampereen yliopiston kanssa kehitettyyn tekoälyjärjestelmään, joka opettaa suullista kielitaitoa.

Viime vuonna Pohjois-Amerikassa julkaistun Master English -sovelluksen myynti on lähtenyt erittäin nopeaan kasvuun. Tavoitteemme on tehdä siitä maailman johtava digitaalinen ratkaisu korkean tason englannin oppimiseen."

Timo-Pekka Leinonen, toimitusjohtaja

Tiedot sijoituksesta

Tyyppi:
Osakeanti
Jo sijoitettu:
2 043 030,00 €
Jaettava omistusosuus:
2,55 – 9,48 %
Osakkeen hinta:
22,00 €
minimisijoitus 30 osaketta
Osakkeiden nykyinen lukumäärä:
867 552
Osakekanta täyden diluution jälkeen:
964 152
Valuaatio (pre-money):
19 086 144,00 €
Tarjottavien osakkeiden määrä:
90 909
Välittäjä:
Invesdor Oy

Tärkeimmät syyt sijoitukselle

WordDive-liiketoiminta tuotti vuonna 2021 yli 900 000 euron liikevoiton. Master English -liiketoiminta voi onnistuessaan saavuttaa sadan miljoonan euron liikevaihdon jo vuonna 2026.

Digitaalinen kieltenoppiminen kasvaa erittäin nopeasti. Kehittyvissä maissa korkea englannin kielitaito tyypillisesti kiihdyttää urakehitystä ja nostaa palkkaa, mutta ammattitaitoisia opettajia ei ole riittävästi.

Yhtiön on kieltenoppimiseen liittyvän teknologiakehityksen terävimmässä kärjessä. Yksilöllinen optimointi (patentti 10 074 290 USA:ssa) on keskeinen osa WordDive-liiketoiminnan menestystä. Speak with AI® -teknologia (USA:n patenttihakemus 16/684,619) on käytössä Master English -sovelluksessa. NLP/NLU on jo koekäytössä Master English -sovelluksessa.

Yhtiön liiketoiminta-alueet: Pohjois- ja Etelä-Amerikka sekä valitut Euroopan ja Aasian valtiot ovat Itä-Euroopan konfliktialueiden ulkopuolella. 

Jo yli kymmenen vuotta yhdessä työskennellyt tiimi, joka on luonut useita menestystuotteita, hallitsee tarvittavat teknologiat mobiilisovelluksista tekoälyyn ja kehittää omaa toimintaansa systemaattisesti kohti maailman terävintä kärkeä. 

Yleiskatsaus

WordDive Group lyhyesti

WordDive Group Oy kehittää edistyneitä tekoälyyn perustuvia palveluita vieraiden kielten oppimiseen. 

Yhtiöllä on kaksi liiketoimintaa. Vakiintunut ja vahvaa voittoa tuottava WordDive muodostaa perustan, jonka päälle yhtiön osaaminen on kehittynyt. 

Korkeatasoiseen englannin kielitaitoon keskittyvä Master English kasvaa erittäin nopeasti ja voi onnistuessaan ylittää 100 miljoonan euron liikevaihdon jo vuonna 2026. 

Vuonna 2010 julkaistu WordDive-brändi tuotti viime vuonna yli 900 000 euron liikevoiton. Tämä vakiintunut liiketoiminta osoittaa, kuinka kannattavaa SaaS-liiketoiminta (Software as a Service) voi olla parhaimmillaan. 

WordDive

Globalisaation myötä rajat ylittävä työskentely englannin kielellä on arkipäivää. Koulutetuille ammattilaisille sujuva englannin kielitaito yleensä nopeuttaa urakehitystä ja nostaa palkkaa. Yhtiön laajan tutkimuksen mukaan monet niistä, joilta sujuva englannin taito vielä puuttuu, ovat valmiita maksamaan oppimisesta ja halukkaita aloittamaan heti. 

Vastauksena markkinoilla tunnistettuun täyttämättömään asiakastarpeeseen, WordDive Group kehitti Master English -ohjelman. Sen ideana on rakentaa käyttäjille henkilökohtaisesti optimoitavia digitaalisia opinto-ohjelmia, joiden avulla voi saavuttaa ”professional fluency” -tasoisen englannin taidon (B2) lähtötasosta ja opiskelun intensiteetistä riippuen 3–9 kuukaudessa. 

Woman

Master English -myynti käynnistyi vuonna 2021. Myynnin nopea kasvu kertoo voimakkaasta tarpeesta Master English -ohjelmalle. 

Master english sales

Master English saavutti 200 000 euron kvartaalimyynnin 14 kuukaudessa (helmikuu 2021–maaliskuu 2022), kun menestynyt WordDive-sovellus tarvitsi samaan yli 5 vuotta (syyskuu 2014–joulukuu 2019)



Master English -kasvusuunnitelma 

Tehtävä Status
Määrittele markkinasegmentti ja kohdeasiakas Tehty 2020
Koulutettu ammattilainen,joka haluaa parantaa englannin taitoaan merkittävästi
Julkaise palvelu onnistuneesti ensimmäisellä markkinoilla Tehty 2021
Meksiko ja USA
Todista asiakastarpeen olemassaolo Tehty 2021
Myynti lähti heti nopeaan kasvuun
Luo kyvykkyys opettaa suullista kielitaitoa yksilöllisesti Tehty 2017-2021
Speak with AI® -teknologia kehitetty ja integroitu palveluun
Vahvista mahdollisuus tehdä kannattavaa liiketoimintaa Master English -brändillä Tehty 2022
Kuukausimyynti jo 80 000 € kannattavasti (ROAS > 100 %)
Vahvista skaalautuvuus Tehty 2022
Koemyynti Etelä-Amerikkaan kannattavaa (ROAS > 100 %)
Viimeistele palvelu
Retention parantaminen ohjelman personoinnin ja edistymisen viestinnän avulla
Menossa 2022
Arvioitu valmistumisaika syksy 2022
Laajenna nopeasti vaiheittain 2022: Etelä-Amerikka
2023: Eurooppa
2024: Aasia

Master English 22-23

Ennuste: Ensimmäinen laajentamisvaihe 2022–2023 

Vuosina 2022-2023 Master English -liiketoimintaa kasvatetaan laajentamalla Etelä-Amerikkaan ja ensimmäisiin Euroopan maihin. Kysyntä espanjankielisessä Etelä-Amerikassa on todennettu koemyynnillä helmi-maaliskuussa 2022. 

Master English 23-26

Yhtiön tutkimuksen mukaan tarve korkeatasoisen englannin oppimiselle on voimakas väkirikkaassa Aasiassa. Skenaariossa 1 Master English -palvelu laajennetaan sinne ja Eurooppaan 2024. Tässä nopean kasvun skenaariossa tavoite on 100 miljoonan euron liikevaihto jo vuonna 2026. Se tarkoittaa arviolta 2 % globaalia osuutta korkeatasoisen englannin digitaalisesta oppimisesta. 

Skenaariossa 2 kasvu rajautuu Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan. Skenaariossa 3 kasvu on merkittävästi hitaampaa. 

Yrityksen tiedot

Yhtiö: WordDive Group Oy
Toimitusjohtaja

Timo-Pekka Leinonen

Verkkosivusto: worddive.com
masterenglish.com (espanjankielinen) 
Perustamisvuosi: 2009
Toimiala: Koulutus
Työntekijöiden määrä: 35

Meidän tarinamme

Yhtiön liiketoiminta lähti liikkeelle vuonna 2010 WordDive-nettikursseista, jotka valittiin Suomen parhaaksi  e-oppimispalveluksi 2011. WordDive-mobiilisovellus valittiin Suomen parhaaksi mobiilipalveluksi julkaisuvuonnaan 2014. 

WordDivella voi opiskella kymmentä yleistä kieltä: englantia, espanjaa, italiaa, japania, ranskaa, ruotsia, saksaa, suomea, venäjää ja viroa. WordDive-palvelulla on käyttäjiä yli 150 maassa. 

Lukiolaiset rakastavat WordDiven englannin ja ruotsin abikursseja. Niiden markkinapenetraatio on erittäin korkea 60 % (myydyt abikurssit / uudet ylioppilaat). 

96 % käyttäjistä suosittelee abikurssia ja suurin osa tuotteen myynnistä tuleekin suositusten perusteella. 

Master English opettaa korkeatasoista englantia

Toteutimme vuonna 2020 laajan markkinakartoituksen, jonka päämääränä oli määritellä yhtiön kannalta optimaaliset kohdemarkkinat sekä käyttäjäryhmät.  

Tavoitteeksi asetettiin valita nämä siten, että a) tarve oppimiselle on erittäin voimakas, b) yhtiöllä on hyvä mahdollisuus tarjota markkinoille kilpailijoita selvästi parempi ratkaisu ja c) markkina on riittävän iso useita vuosia jatkuvalle nopealle kasvulle. 

Languages

Aloitimme kartoituksen mobiilisovellusten suurimmista koulutusmarkkinoista. Kvantitatiivisen markkinadatan ja kyselytutkimustulosten hankkimiseen sekä kvalitatiivisiin kohderyhmähaastatteluihin käytettiin yli 200 000 euroa. 

Pystyäksemme erottautumaan kilpailusta, otimme huomioon abikurssin kautta syntyneen osaamisen sekä mahdollisuuden käyttää Tampereen yliopiston kanssa kehitettyä Speak with AI® -teknologiaa (patenttihakemus vireillä). 

Markkinoiden tarpeita, kilpailukenttää ja yhtiön kyvykkyyksiä vertailemalla palvelun ytimeksi valikoitui korkeatasoisen englannin opettaminen. Näin syntyi Master English -liiketoiminta, joka käynnistyi beta-julkaisulla helmikuussa 2021 ja on sen jälkeen kasvanut nopeasti Pohjois-Amerikassa. 

Perustana yksinkertainen yhtiörakenne

WordDive Group Oy on Suomeen rekisteröity yhtiö, jota kaikki osakkaat omistavat suoraan. ”Group” yhtiön nimessä viittaa WordDive- ja Master English -brändeihin. Nämä liiketoiminnat eivät kuitenkaan ole itsenäisiä yhtiöitä, vaan ne erotellaan ainoastaan kirjanpidossa. 

Yksinkertainen rakenne mahdollistaa WordDive-liiketoiminnan tuottaman voiton suoran investoinnin Master English -liiketoimintaan ilman veroja. 

Yhtiön omistusrakenne

Sijoitus Osakkeenomistaja Rooli Osakkeet Äänet
WDA WDB Yhteensä
1. Timo-Pekka Leinonen
ja puoliso Anu Leinonen
Perustaja, CEO
(toimitusjohtaja)
205 820 205 820 23,7%
2. Modirum-ryhmä
(Jari Heikkinen)
Kasvusijoittaja, hallituksen
neuvonantaja
95 907 41 773 137 680 15,9 %
3. Vuokraturva-yhtiöt Oy
(Timo Metsola)
Enkelisijoittaja 54 620 54 620 6,3 %
4. Sun Ceramics Oy
(Seppo Myllylä)
Enkelisijoittaja 46 584 46 584 5,4 %
5. Antti Arvio Perustaja, hallituksen
puheenjohtaja
31 740 31 740 3,7 %
6. 4 Family Oy
(Nicolas Fogelholm)
Enkelisijoittaja, hallituksen
jäsen
26 500 26 500 3,1 %
7. Juha Rintala CTO
(Chief Technology Officer)
19 000 19 000 2,2 %
9. Ilkka Toivanen Enkelisijoittaja 10 497 10 497 1,2 %
10. Atte Hynninen CPO (Chief Product Officer) 9 640 9 640 1,1 %
13. Lauri Leinonen CMO (Chief Marketing Officer) 8 310 8 310 1,0 %
Muut perustajat ja
avainhenkilöt
75 205 75 205 8,7 %
Noin 900 muuta sijoittajaa 241 956 241 956 27,9 %
Yhteensä 825 779 41 773 867 552 100,0 %

Yhtiön tärkeimmät omistajat. Sisältää kaikki, joilla on vähintään 2 % osuus yhtiöstä. 

Perustaja ja CEO Timo-Pekka Leinonen on puolisonsa Anu Leinosen (perustaja, tietoliikennetekniikan diplomi-insinööri Tampereen yliopistosta) kanssa yhtiön suurin omistaja. 

Modirum-ryhmä on maailman johtava yhtiö maksukorttitodennusten alalla. Yli 500 korttia myöntävää pankkia, yli 100 000 kauppiasta, yli 50 miljoonaa kortinhaltijaa käyttää Modirum-ohjelmistoa yli 50 maassa käsittelemään keskimäärin yli miljoona tapahtumaa päivässä.

Modirum on työntekijöidensä omistama yhtiö, joka käyttää voittoaan sijoittaakseen koneoppimiseen ja big dataan liittyviin startup- ja scaleup-yhtiöihin, joilla on mahdollisuus onnistuessaan kasvaa todella isoiksi.

WordDive Groupilla on kaksi osakesarjaa, WDA ja WDB. WDB-osakkeet antavat oikeuden nimittää yksi hallituksen jäsen (Yhtiöjärjestys § 6). Modirum-ryhmä omistaa kaikki WDB-osakkeet. 

Ennen tätä antia yhtiöön on sijoitettu 6 717 000 € yksityistä rahaa. Julkisia tukia yhtiölle on myönnetty 545 000 € ja julkisesti tuettua lainaa yhtiö on saanut Business Finlandilta 2 140 000 €. Liikevaihtoa yhtiö on kerännyt kumulatiivisesti maaliskuun 2022 loppuun mennessä 12,6 M€.

WordDive-tiimin tietotaito on palkittu kansainvälisesti

WordDive-tiimin tietotaito on palkittu kansainvälisesti

Samu Haber

Samu Haber, Taiteilija / Startup-sijoittaja, Helsinki (kuvaaja: Janita Autio) 




"WordDive tuli minulle tutuksi vuonna 2015, kun opiskelin saksaa The Voice of Germany -ohjelmaa varten. Myöhemmin tulin mukaan sijoittajana.

Sujuva englannin kielen taito on maailmanlaajuisesti merkittävä asia ihmisille, jotka haluavat edetä urallaan. Kielitaidon kehittäminen aikuisena kaiken kiireen keskellä on kuitenkin haastavaa. Sen takia uskon, että Master English -sovelluksesta voi onnistuessaan tulla todella iso juttu.

WordDiven vahvuutena pidän sitä, että ydintiimi on tehnyt töitä yhdessä jo kymmenen vuoden ajan, toimialaa jatkuvasti lisää opiskellen. Tämä on sitä pitkäjänteistä tekemistä, jota menestyminen kansainvälisessä mittakaavassa vaatii."

Johto

Timo-Pekka Leinonen

Timo-Pekka Leinonen

Perustaja ja CEO

Timo-Pekka Leinonen on koulutukseltaan ohjelmistotekniikan diplomi-insinööri v. 1993, tietoliikennetekniikan lisensiaatti v. 1996 ja kauppatieteiden maisteri (markkinointi) v. 2007. Hän on suorittanut kaikki tutkintonsa Tampereen yliopistossa ja opiskellut siellä myös laajasti vieraita kieliä. 

Timo-Pekka kehitti jo opiskeluaikoinaan WordDive-palvelun prototyypin, joka johti yksilöllisen optimoinnin patentointiin. Siitä lähtien hän on vapaa-ajallaan kehittänyt ratkaisuja digitaaliseen kieltenoppimiseen sekä seurannut alaa aktiivisesti. 

Ennen WordDivea Timo-Pekka työskenteli Nokian palveluksessa 1992–2010. Siellä hän oli globaalissa liiketoimintavastuussa liikevaihdoltaan 400 M€ matkapuhelinverkkojen hallintajärjestelmästä 2004–2006. Tuolloin hän käänsi yhdessä johtoryhmänsä kanssa koko tämän liiketoiminta-alueen liikevaihdon, kannattavuuden sekä asiakas- ja työntekijätyytyväisyyden laskusta merkittävään kasvuun. 

Nokia-urallaan Timo-Pekka työskenteli ja asui Saksassa 1995–1997, Japanissa 1998–2000 ja USA:ssa 2008–2009. 

Timo-Pekkaa motivoi vieraiden kielten oppimisen tekeminen mahdolliseksi myös niille, joille se ei ole helppoa. ”On älyttömän hienoa katsoa dataa ja huomata, kuinka jollekin oppiminen on aluksi vaikeaa ja hidasta, mutta lähtee sitten pikkuhiljaa kiihtymään ja kiihtymään. Se on itse asiassa yksilöllisen optimoinnin koko idea.” 

  

Lauri Leinonen

Lauri Leinonen

CMO

Lauri Leinonen on kauppatieteiden maisteri (markkinointi) Tampereen yliopistosta. Hän vastasi WordDive-liiketoiminnan markkinointistrategiasta vuodesta 2014 vuoteen 2021. Lauri loi menestykseksi nousseen abikurssin ja nosti WordDiven mobiilisovelluksen myynnin pääosin vientimarkkinoilla yli 100 000 euroon kuukaudessa. 

Vuodesta 2021 alkaen Lauri on keskittynyt kokoaikaisesti Master English -liiketoiminnan johtamiseen. 

Lauria kiehtoo digitaalisessa asiakashankinnassa ja palveluissa se, että lähes mitä tahansa voidaan mitata ja sitten kehittää datan kautta arvausten sijaan. ”Datapohjainen kehitys ei välttämättä tuo erityisiä etuja muutaman viikon aikana, mutta kun puhutaan kuukausista ja vuosista, se mahdollistaa valtavien tuloksien tekemisen systemaattisesti.” 

  

Tiina Marttinen

Tiina Marttinen

WordDive Business Director

Tiina Marttinen on kauppatieteiden maisteri (markkinointi) Helsingin kauppakorkeakoulusta (nyk. Aalto-yliopisto). 

Tiina on ottanut kokonaisvastuun WordDive-liiketoiminnan strategisesta johtamisesta ja brändin kehittämisestä tammikuusta 2022 alkaen. Erittäin kokeneen markkinoinnin, johtamisen ja asiakaskokemuksen ammattilaisen vastuulla on myös elokuussa 2021 perustetun, WordDive-liiketoimintaan keskittyvän tiimin vetäminen. 

“WordDive on erinomainen tuote ja sen asema varsinkin kotimarkkinalla Suomessa on vahva. Abikurssien suosio jatkuu vuodesta toiseen ja 96 % käyttäjistä suosittelee kurssia.  Digitaalinen kieltenoppiminen kasvaa vauhdilla ja WordDive tarjoaa 10 merkittävää kieltä opiskeltaviksi. Niinpä sillä on vahva kasvupotentiaali niin Suomen markkinoilla kuin ulkomailla.”

  

Nicolas Fogelholm

Nicolas Fogelholm

Enkelisijoittaja ja hallituksen jäsen

Nicolas Fogelholm on filosofian maisteri Helsingin yliopistosta. Nicolas on yrittäjä ja verkkokaupan veteraani, jolla on yli 20 vuoden strateginen ja käytännön kokemus verkkokauppa-, D2C- ja SaaS-yhtiöiden markkinoinnista ja kansainvälistymisestä. 

Lisäksi Nicolaksella on yli 10 vuoden kokemus verkkokauppa- ja kasvuyhtiöiden hallituksissa työskentelystä. Nicolas on ollut perustamassa Tulos Helsinkiä, joka on yksi Suomen johtavista digitaalisen markkinoinnin toimistoista. Exit Venturesin toimitusjohtajana hänellä on yli 10 vuoden kokemus investoinneista kasvuyrityksiin ja verkkokauppaan. 

Nicolas on ollut WordDive Group Oy:n hallituksen jäsen vuodesta 2014. Nicolasta ilahduttaa erityisesti se, miten yhtiön digimarkkinointiosaaminen on tänä aikana kehittynyt kotimaiselta tasolta kilpailukykyiseksi erittäin vaativilla markkinoilla, kuten Saksassa ja USA:ssa. 

Markkina

Digitaalisen kieltenoppimisen markkina lähenee 40 miljardia euroa

Market

Kuluttajien suoraan ostamat digitaalisen kieltenoppimisen palvelut kasvavat globaalisti erittäin nopeaa 25 % vuosivauhtia. Markkinan arvioidaan saavuttavan 39 miljardia euroa vuonna 2025. Englannin kielen osuuden arvioidaan olevan yli puolet kaikesta digitaalisesta kieltenoppimisesta.

Opiskelijoiden määrä on suuri alemmilla taitotasoilla, mutta suurin käyttäjäkohtainen arvo syntyy yleensä kyvystä suorittaa vaativia työtehtäviä englanniksi. Tämän ja laajan markkinakartoituksen perusteella yhtiö arvioi korkeatasoisen englannin osuudeksi koko markkinasta noin 10 % eli 3,9 miljardia euroa. 

Kohdeasiakas: nuori, koulutettu ammattilainen

Master English -palvelun kohdeasiakas on 20–40-vuotias työurallaan eteenpäin haluava aikuinen, jolla on tyypillisesti vähintään alempi yliopistotutkinto, mutta vajavainen englannin kielitaito (tyypillisesti A1–A2).

Woman

Tyypillinen kohdeasiakas tekee jo nyt suhteellisen vaativaa toimistotyötä asiantuntijana tai päällikkönä, mutta haluaa eteenpäin. Hän uskoo englannin kielitaidon johtavan urakehitykseen ja parempaan palkkaan. Esimerkiksi syyskuussa 2021 40 % kohderyhmästä arvioi, että parempi englannin kielitaito vähintään kaksinkertaistaisi heidän palkkansa [3 000 vastaajan kyselytutkimus Meksikossa ja Yhdysvalloissa]. Siksi kohdeasiakas on valmis maksamaan oppimisesta ja haluaa aloittaa heti. 

Tyypillisesti yhtiön kohdeasiakkaan kokemukset englannin opiskelusta koulussa eivät ole hyviä. Latinalaisessa Amerikassa on pula pätevistä opettajista ja englannin opetuksen yleinen taso on siksi varsin vaatimaton. Kokemustensa takia kohdeasiakas on kiinnostunut kokeilemaan jotakin uutta. 

Palvelun toivotaan olevan ammattimainen, tehokas ja interaktiivinen. Olennaista on myös se, että palvelu on ammattiopettajien tuottama ja että harjoituksissa pääsee ottamaan mallia syntyperäisistä englannin puhujista. 

Kohdeasiakkaita ei-englanninkielisissä maissa on tyypillisesti 2–4 % populaatiosta. Houkuttelevia markkinoita ovat kehittyvät valtiot, joissa koulutuksella on suora vaikutus asemaan ja elintasoon. Tällaisia maita on erityisesti Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa. Korkealle englannin kielitaidolle on kuitenkin voimakas tarve myös Euroopassa, kuten esimerkiksi Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Turkissa ja Puolassa. 

Ratkaisu: Master English -ohjelma

Korkean kielitaidon opettaminen vaatii erikoisosaamista

Kielitaitoa mitataan Eurooppalaisella viitekehyksellä (EVK). Alkeis- ja perustasolla (A1-B1) keskeistä on sanaston ja kieliopin perusasioiden oppiminen. Harjoittelu voidaan toteuttaa samankaltaisesti useille kielille. Suuret kymmenien kielten oppimista tarjoavat yhtiöt keskittyvät näille alemmille tasoille, joilla opiskelijoiden määrä on suurin. 

pyramid

Kun tavoitellaan korkeaa työelämän kielitaitoa (B2, ”professional fluency”), opiskelijan tulee oppia vaativia taitoja, kuten: 

  • sellainen puheen rytmi ja ääntäminen, että syntyperäinen kokee kuuntelemisen miellyttäväksi, 

  • kyky keskustella normaalilla nopeudella syntyperäisten kanssa, mikä edellyttää edellisen lisäksi erinomaista kuuntelutaitoa, 

  • kyky kirjoittaa sujuvaa yksityiskohtaista tekstiä sekä abstrakteista että konkreettisista asioista ja 

  • asiayhteyteen liittyvien vihjeiden ymmärtäminen ja käyttö. 

Taitotason B2 opettaminen täysin digitaalisesti on teknologisesti vaativaa ja edellyttää usein opittavan kielen mukaisesti suunniteltuja harjoituksia. 

Kun lukiolainen saa Suomessa pitkän englannin yo-kokeesta arvosanan E, hän on taitotasolla B2. WordDive-tiimillä onkin kahdeksan vuoden kokemus korkeatasoisen englannin lukemisen, kirjoittamisen ja kuuntelemisen opettamisesta osana loistavan suosion saanutta WordDiven abikurssia. 

Lisäksi tarvitaan kyky opettaa puhumista digitaalisesti. Sitä varten yhtiö on kehittänyt yhdessä Tampereen yliopiston kanssa 2017–2021 Speak with AI® -teknologian (patenttihakemus vireillä). Se otettiin käyttöön osana Master English -palvelua syyskuussa 2021 ja on saanut erinomaisen palautteen asiakkailta. 

”Professional fluency” on yhtiön markkinatutkimuksensa perusteella määrittelemä taitotaso, joka on tarkempi ja kapeampi kuin yleinen B2. Tämä auttaa yhtiötä keskittymään nimenomaan Master English -palvelun kohdeasiakkaaseen. 

Täysin digitaalinen Master English -ohjelma

Vastauksena markkinoilla tunnistettuun asiakastarpeeseen yhtiö kehitti Master English -ohjelman. Sen ideana on tarjota käyttäjille henkilökohtaisesti optimoitavia digitaalisia opinto-ohjelmia, joiden avulla voi saavuttaa professional fluency -tasoisen englannin taidon (B2) lähtötasosta ja opiskelun intensiteetistä riippuen 3–9 kuukaudessa.

Englanninkielinen video: kyky puhua englantia on taito

Master English -ohjelma on avaimet käteen -opintokokonaisuus, joka suoritetaan mobiilisovelluksessa. Sen myynti tapahtuu kuitenkin pääosin nettisivun kautta. Myynti netissä tekee mahdolliseksi myyntiputken nopean optimoinnin sekä Applen ja Googlen sovelluskauppoja merkittävästi pienemmät komissiot palvelun maksamisesta. 

Master English -myyntiputki alkaa tyypillisesti sosiaalisessa mediassa esitettävistä mainoksista. Mainokset on suunniteltu siten, että ne tuovat brändikokemukseen syvyyttä ensimmäisestä kontaktista lähtien. 

Master English program

Go-to-market-vaiheessa Master English -ohjelma on tarjolla vain espanjaa äidinkielenään puhuville käyttäjille Meksikossa ja USA:ssa

Mainoksesta kiinnostuttuaan asiakas ohjautuu Master English -nettisivulle. Siellä hän vastaa datan perusteella optimoituun kyselyyn. Kyselyn perusteella luomme yksilöllisen ohjelman, joka ratkaisee nimenomaan hänen ongelmansa. 

Phones

Master English on hinnoiteltu premium-palveluksi, johon kohderyhmällä kuitenkin on varaa. USA:ssa sen hinta on 13,99 dollaria kuukaudessa ja Meksikossa 279 pesoa kuukaudessa (molemmat hieman yli 10 €/kk). 

Monet kieltenoppimissovellukset tarjoavat laajan joukon tehtäviä, joita käyttäjä harjoittelee vapaasti. Näistä poiketen Master English tarjoaa selkeän polun, jota pitkin käyttäjä etenee. Palvelun asiakkaat arvostavat yksilöllistä opintosuunnitelmaa ja tarkkaa tietoa etenemisestään: mitä on jo opittu ja koska saavutan kyvyn työskennellä englanniksi? 

Oleellinen osa motivoivaa opettamista on opittavien asioiden, harjoitustyyppien ja vaikeustason optimointi yksilöllisesti siten, että sovelluksen käyttö on vaihtelevaa ja tehokasta. 

Kestävä kilpailuetu syvällä teknologiaosaamisella

Edistynyt kieltenoppimiseen liittyvä teknologiakehitys alkoi jo ennen yhtiön perustamista. Yksilöllinen optimointi (patentti 10 074 290 USA:ssa) tarkoittaa sitä, että etenemisnopeus ja yksittäisten asioiden toisto optimoidaan jokaiselle asiakkaalle erikseen. Yksilöllinen optimointi on käytössä kaikissa yhtiön tuotteissa, ja se on palkittu monissa kilpailuissa. 

Speak with AI® -teknologia (USA:n patenttihakemus 16/684,619) opettaa suullista englantia kuten yksityisopettaja ja on jo käytössä Master English -sovelluksessa. 

Luonnollisen kielen käsittely ja ymmärtäminen (NLP/NLU) tekee mahdolliseksi kielen oppimisen edistyneellä materiaalilla, jonka opiskelija itse tuottaa. 

Korkean kielitaidon saavuttaminen vaatii paljon vaihtelevaa oppimateriaalia. Se, että materiaalia ei tarvitse tuottaa etukäteen, nopeuttaa palvelun kehitystä oleellisesti. Lisäksi se tekee mahdolliseksi sen, että jokainen harjoittelee sellaisella materiaalilla, joka häntä kiinnostaa.  NLP/NLU-teknologia on koekäytössä ja tarkoitus integroida Master English -palveluun vuoden 2022 loppuun mennessä. Testeissä se saa kiittävää palautetta jo nyt. 

Yhtiö kehittää aktiivisesti uusia oppimisteknologioita. Parhaillaan menossa on Business Finlandin tukema hanke, jossa kehitetään puheen sujuvuuden mittaamista sekä menetelmiä kielitaidon edistymisen mittaamiseen ja havainnollistamiseen. 

Perustana vahvasti suojattu Master English® -brändi

Master English -tavaramerkki validoitiin kymmenien vaihtoehtojen joukosta markkinatutkimuksella 2020. Nopean kansainvälisen kasvun suojaamiseksi se on rekisteröity muun muassa seuraavissa maissa: 

Languages

Asteittainen nopea laajentaminen

Timeline

Master English -liiketoimintaa johdetaan pelimaailmasta tutulla lähestymistavalla. Tuotteen ensimmäinen versio julkaistaan nopeasti koemarkkinoille, jossa se kehitetään huippuunsa dataan perustuvalla nopealla testauksella. Ensimmäisessä laajentamisvaiheessa tuote levitetään samankaltaisille markkinoille. Lopuksi tarjotaan nykyisen iPhonen-rinnalle myös Android-versio, ja markkinoita lisätään nopeasti. 

Vaativaa on kehittää digitaalinen palvelu, jota voidaan myydä kannattavasti merkittävälle osalle käyttäjistä yhdellä markkinalla. Kun se onnistuu, laajentaminen on suhteellisen suoraviivaista mainoskanavia, käyttöjärjestelmiä ja markkinoita lisäämällä. 

Go-to-market -vaihe loppusuoralla

Master English -ohjelman ensimmäisiksi markkinoiksi valittiin markkinatutkimuksen perusteella espanjankieliset iPhonen käyttäjät Meksikossa ja USA:ssa. Vaikka Android-puhelimia on paljon enemmän, iPhone muodostaa näissä maissa euromääräisesti suuremman koulutusmarkkinan.  

Map

Map USA

ROAS osoittaa digitaalisen liiketoiminnan kannattavuuden

Mainonnan kannattavuutta mittaa ROAS¹. Se ennustaa sitä, kuinka suuri osa asiakkaan hankintaan käytetystä mainoskulusta palaa myyntinä vuodessa. Kun ROAS on yli 100 %, palvelun myyntiä voidaan kasvattaa kannattavasti ja erittäin nopeasti. 

Master English -palvelun ROAS oli 113 % helmikuussa 2022 ja 110 % maaliskuussa 2022.  

ROAS:iin vaikuttaa asiakashankinta ja asiakaspysyvyys (retentio). Asiakashankinnan keskeinen mittari mobiilisovelluksilla on ostokonversio. Se kertoo, kuinka suuri osa sovelluksen ladanneista henkilöistä konvertoituu maksaviksi asiakkaiksi. 

¹ Return on advertising spend, mainontaan sijoitetun pääoman tuotto 

Asiakashankinta erinomaiseksi määrätietoisella työllä  

Kun yhtiö aloitti USA:n markkinoiden valtaamisen WordDive-sovelluksella 2018, ostokonversio oli 0,2 %, eli tuhannesta mainonnalla hankitusta vierailijasta kaksi osti kielikurssin. Keskimäärin iOS-sovellusten konversio on USA:ssa 2,2 % [Qonversion, In-app subscription benchmarks, syksy 2020] – siis noin kymmenen kertaa lähtötilannetta parempi. 

Development

Tiimi ei kuitenkaan antanut periksi, vaan kehitti palvelua määrätietoisesti paremmaksi asiakasdatan perusteella. Osana prosessia päädyttiin myös vaihtamaan kärkituote kaikille soveltuvista WordDive-kielikursseista tarkasti kohdennettuun Master English -ohjelmaan. 

Helmikuussa 2022 Master English -sovelluksen ostokonversio USA:ssa oli jo 12 % eli viisi kertaa keskimääräistä parempi ja aivan koulutus- ja hyvinvointipalvelujen terävimmässä kärjessä. 

Lähikuukausien fokus asiakaspysyvyydessä 

Kesällä 2021 yhtiö asetti ensimmäisen laajentamisvaiheen aloittamisen kriteereiksi yli 100 % ROAS ja noin 70 000 euron kuukausimyynti. Molemmat saavutettiin helmikuussa 2022. Lisäksi koemyynti Etelä-Amerikassa helmi-maaliskuussa 2022 vahvisti kysynnän koko espanjankielisellä alueella. 

Master English -sovelluksen saama arvio Applen App Storessa on jo poikkeuksellisen hyvä, 4,9/5. Sisäisten mittareiden perusteella on kuitenkin syytä uskoa, että asiakaspysyvyyttä pystytään parantamaan vielä merkittävästi. 

Huomaa, että Master English on myynnissä vasta Pohjois-Amerikassa. Siksi sovellusta ei voi vielä ladata Euroopassa. 

Tyypillinen käyttäjä antaa uudelle palvelulle vain yhden mahdollisuuden. Mitä paremman kokemuksen hän silloin saa, sitä varmemmin hän ostaa uudelleen ja suosittelee tuotetta. Niinpä Master English -tiimi haluaa toteuttaa ennen ensimmäistä laajentamisvaihetta vielä ainakin kolme parannusta: 

  • Henkilökohtaisen edistymisen visualisointi: rakennetaan käyttäjälle henkilökohtainen ohjelma hänen tavoitteidensa mukaisesti, asetetaan motivoivia välitavoitteita ja esitetään edistyminen konkreettisesti. 

  • Edistynyt viestintä: kommunikoidaan personoitujen push-notifikaatioiden ja sähköpostien avulla, miten käyttäjä etenee tavoitteessaan, ja mitä hänen kannattaa tehdä tänään pysyäkseen tavoiteaikataulussa. 

  • Motivoivat opettajavideot: lisätään lyhyitä videoita opettamiseen ja motivointiin. Datan avulla voidaan näyttää tietyn videon juuri oikealla hetkellä, mikä saa aikaan personal trainer -tyyppisen käyttökokemuksen. 

Tavoitteena on, että nämä muutokset nostavat palvelun ROAS:n tasolle 120–130 % ennen kuin ensimmäinen laajentumisvaihe alkaa syksyllä 2022. 

Android-tuki kiihdyttää kasvua 2024 

Vuonna 2024 Master English -ohjelma on tarkoitus laajentaa myös Android-laitteisiin. Yhtiö käyttää Unity-alustaa, joten teknologisesti Android-tuki voitaisiin julkaista heti ja sisäiseen testaukseen Android-versio on jo tehtykin. Satojen erilaisten Android-laitteiden tukeminen kuitenkin hidastaa kehitystä merkittävästi, joten sitä viivästetään tietoisesti. 

Uudet markkinat valitaan testaamalla 

Yhtiöllä on käytössä laajasti dataa englannin digitaalisesta opiskelusta sekä koulutussovellusten käytöstä kaikilla merkittävillä markkinoilla. Uusien markkinoiden valtaus suunnitellaan tältä pohjalta, mutta varmistetaan testauksella. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että ensin myynti käynnistetään muutamalla lupaavalla markkinalla. Sitten data analysoidaan ja kasvu keskitetään joukon yhteen tai kahteen parhaimpaan. 

Master English erottautuu kilpailusta fokusoitumalla

Yhtiön tietojen mukaan korkeatasoisen englannin oppimiseen täysin digitaalisesti ei ole vielä yleisesti tunnettua, todistetusti toimivaa ratkaisua. Nyt teknologisesti kyvykkäällä ja nopeasti toimivalla tiimillä on mahdollisuus vallata iso markkinaosuus. 

Yhtiön käsityksen mukaan isojen, kymmenien kielten alkeita ja perusteita opettavien palveluiden on vaikeaa nousta pedagogisesti, teknologisesti sekä brändin osalta johtavaan asemaan suhteellisen kapeassa segmentissä, jossa tavoite on saavuttaa laaja-alainen kyky hoitaa vaativia työtehtäviä englanniksi. 

Yhtiö tarkkailee myös useita kieliä opettavia palveluita, mutta erityisesti se seuraa seitsemää englannin kielen opettamiseen Amerikassa keskittyvää yhtiötä. Seurattavat yhtiöt on valittu liikevaihdon, kasvun sekä niiden itsensä antamien tietojen perusteella. Yhtiöistä käytetään tässä nimiä A–G liikevaihdon mukaisessa järjestyksessä (A suurin, G pienin). 

A keskittyy opettamaan noin 6 000 englannin sanaa. Sanojen toisto optimoidaan opiskelijakohtaisesti. 

B on tekoälyyn pohjautuva palvelu, joka keskittyy suulliseen kielitaitoon, erityisesti ääntämiseen. B kilpailee yhtiön Speak with AI -teknologian kanssa, mutta keskittyy vain yhteen kielitaidon osa-alueeseen.

C yhdistää monipuolisen digitaalisen oppimateriaalin ja netissä tapahtuvan opettajajohtoisen opetuksen. C:ssä valitaan aloitustaso, mutta sen jälkeen jokainen etenee sovelluksessa samaa polkua. 

D keskittyy sanaston opetukseen käyttäjän valitsemista aiheista. Sanojen toisto optimoidaan opiskelijakohtaisesti

E keskittyy yleisiin fraaseihin ja idiomeihin. Niitä opetellaan pienten pelien avulla. 

F tarjoaa laajan valikoiman englanninkielisiä kirjoja siten, että lukiessasi näet helposti käännöksen haluamistasi sanoista. Lisäksi F tarjoaa sanasto- ja kielioppiharjoituksia.  

G keskittyy sanaston ja kieliopin opettamiseen harjoitusten sekä salapoliisitarinoiden avulla. 

Comparison

Yhtiön tekemän analyysin perusteella Master English ja C eroavat muista kilpailijoista keskittymällä palvelemaan päämäärätietoisia asiakkaita, jotka haluavat saavuttaa vaativissa työtehtävissä tarvittavan laaja-alaisen kielitaidon. 

Analyysin mukaan Master English eroaa C:stä tarjoamalla täysin digitaalisen ratkaisun sekä rakentamalla jokaiselle opiskelijalle yksilöllisen polun hänen tarpeidensa perusteella. Yksilöllisesti rakennetulla opintopolulla on iso vaikutus opintojen tehokkuuteen sekä opiskelumotivaatioon. 

Taloudelliset tunnusluvut

Yhtiön kehitykselle on laadittu kolme skenaariota, jotka eroavat toisistaan Master English -liiketoiminnan osalta. 

WordDive-liiketoiminnan edellytetään kehittyvän kaikissa skenaarioissa siten, että liikevaihdon kasvuprosentti ja liikevoittoprosentti (EBIT) ovat yhteensä 30. Liiketoiminnan historian, kehityssuunnitelmien, vahvan kotimarkkina-aseman sekä toimialan nopean kasvun perusteella tämän arvioidaan olevan realistista. 

Development

Master English -liiketoiminnan osalta skenaariot lähtevät siitä, että vuosina 2022–2023 liiketoiminta saavuttaa merkittävän kasvun Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. 

Development

Master English -palvelun ensimmäinen laajentamisvaihe 2022–2023 perustuu suoraviivaisen mainoskanavien ja markkinoiden lisäämiseen. Syksystä 2022 alkaen palvelun myyntiä on tarkoitus kasvattaa markkinoilla, jotka ovat samankaltaisia kuin Meksiko ja USA. Käytännössä tämä tarkoittaa myyntiä espanjaa puhuville iPhonen käyttäjille koko Etelä-Amerikassa. 

Yhtiö suoritti helmi-maaliskuussa 2022 koemyyntiä Etelä-Amerikassa. Se osoitti, että alueella on merkittävä kysyntä Master English -palvelulle, ja että mainonta ja teknologia toimivat. Tästä syystä yhtiö pitää todennäköisenä, että laajentaminen etenee nopeasti, kun se aloitetaan. 

Ensimmäisen laajentamisvaiheen päämäärä on viimeistellä palvelu käyttäjien tuottaman datan ja palautteen avulla niin erinomaiseksi, että se voidaan 2024–2026 laajentaa Android-laitteisiin sekä levittää Eurooppaan ja Aasiaan. 

Development

Skenaarioiden pääero muodostuu siitä, miten Master English -liiketoiminnan skaalaus globaaliksi onnistuu vuosina 2023–2026. 

Skenaario 1: Yksisarvinen

Ensimmäinen laajentamisvaihe 2022–2023 

Development

Skenaariossa 1 laajentaminen onnistuu suunnitellusti koko Etelä-Amerikassa. Lisäksi vuonna 2023 avataan ensimmäiset markkinat Euroopassa. Skenaarioissa 2–3 ensimmäinen laajentamisvaihe rajautuu Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan ja kasvu on ensimmäistä skenaariota hitaampaa. 

Nopea globaali kasvu 2024–2026 

Nopean kasvun skenaariossa Master English -liiketoiminnan tavoite on 200 % vuosikasvu 2023–2026. Tämä on tarkoitus tehdä laajentamalla Euroopan ja Aasian isoille markkinoille siten, että kullakin uudella markkinalla saavutetaan nopeasti merkittävä markkina-asema ja kannattavuus.  

Development

Yhtiön tämänhetkisen ymmärryksen mukaan tärkeimmät uudet markkinat Euroopassa vuodesta 2024 eteenpäin ovat Ranska, Italia ja Turkki. Vastaavasti Aasiassa ensimmäisiä kohteita ovat Etelä-Korea, Japani ja Indonesia. Ne ovat suuria markkinoita, joilla yhtiön tutkimusten mukaan on kova tarve korkeatasoiselle englannin kielitaidolle. 

Sadan miljoonan euron liikevaihto vuonna 2026 tarkoittaisi hieman yli 2 %:n markkinaosuutta arvioidusta globaalista korkeatasoisen englannin oppimisen markkinasta. EV/myynti -kertoimella 10 sadan miljoonan euron liikevaihto ja myynti vuonna 2026 tarkoittaa miljardin euron valuaatiota, joka on yksisarvisen määritelmä. 

WordDive Groupin arvion mukaan skenaario 1 vaatii 10 M€ euron lisäsijoituksen syksyllä 2023 ja 20 M€ lisäsijoituksen keväällä 2025. Molemmista lisäsijoituksista arvioidaan aiheutuvan 17 % diluutio (uusia osakkeita annetaan 20 % vanhojen osakkeiden määrästä). 

Skenaario 2: Nopea kansainvälinen kasvu

Development

Skenaario 2 eroaa ensimmäisestä skenaariosta siten, että kasvu Pohjois- ja Etelä-Amerikassa onnistuu suunnitellusti, mutta jostakin syystä yhtiö ei saavuta merkittävää asemaa Euroopassa tai Aasiassa. 

Lisärahoitusta tarvitaan vähemmän, koska uusia markkinoita ei vallata yhtä aktiivisesti. WordDive Groupin arvion mukaan tämä skenaario vaatii 6 M€ lisärahoituksen vuodenvaihteessa 2023–2024. Lisärahoituksesta ennakoidaan aiheutuvan 17 % diluutio. 

Skenaario 3: Hidas kasvu

Development

Hitaan kasvun skenaariossa Master English -liiketoiminta onnistuu vain Pohjois- ja Etelä-Amerikan espanjankielisillä alueilla. Master English -liikevaihto saavuttaa WordDive-liiketoiminnan 2024, mutta hidastuu sitten jostakin syystä kasvamaan samaa 25 % vuosivauhtia kuin globaali markkina. 

Hitaan kasvun skenaariossa mahdollinen voitto investoidaan kasvuun eikä yhtiöön tehdä lisäsijoituksia vuoden 2022 jälkeen. Tässä tilanteessa luonteva toimintavaihtoehto on etsiä yhteistyömahdollisuuksia. Käytännössä yhtiön syvä teknologiaosaaminen pyrittäisiin levittämään nopeasti kymmenille tai jopa sadoille miljoonille käyttäjille lisensoinnin tai konsolidaation avulla. 

Mahdollisesta lisenssoinnista saatavia tuloja ei ole arvioitu eikä niitä sisälly esitettyihin laskelmiin.

Skenaarioiden vertailu

2021 2022 2023 2024 2025 2026
SKENAARIO 1: YKSISARVINEN
 Liikevaihto 2 429 2 986 5 910 17 037 43 821 112 220
 Käyttökate (EBITDA) -1 005 -1 823 -2 263 -1 179 2 775 22 426
Taseen loppusumma 5 375 6 218 13 757 14 536 43 244 82 777
SKENAARIO 2: NOPEA KANSAINVÄLINEN KASVU
 Liikevaihto 2 429 2 986 5 235 10 737 25 971 63 355
 Käyttökate (EBITDA) -1 005 -1 474 -1 411 419 3 198 13 992
 Taseen loppusumma 5 375 5 366 6 701 10 342 16 535 39 384
SKENAARIO 3: HIDAS KASVU
 Liikevaihto 2 429 2 858 4 133 5 597 6 701 8 120
 Käyttökate (EBITDA) -1 005 -794 159 999 1 319 1 704
 Taseen loppusumma 5 375 4 511 3 568 3 554 3 410 3 791

Koko yhtiön taloudelliset tunnusluvut

TODELLINEN ENNUSTE
WordDive Group Oy 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Liikevaihdon kasvu % - 23 75 105 142 144
Liikevaihto 2429 2986 5235 10737 25971 63355
Myyntikate 1097 1205 1509 3853 8997 24582
Käyttökate (EBITDA) -1005 -1474 -1411 419 3198 13992
Liikevoitto (EBIT) -1240 -2245 -2304 -587 2120 13130
Korko- ja rahoituskulut -2 -112 -94 -94 -19 -19
Vuotuinen tulos verojen jälkeen -1242 -2357 -2398 -681 2101 12111
Taseen loppusumma 5375 5366 6701 10342 16535 39384
Omavaraisuusaste % 51 42 42 50 44 49
Työntekijöiden lukumäärä (FTE) 32 31 32 35 45 63

Yrityksen arvonmääritys

Osakkeen hinta tässä osakeannissa on 22 €. Edellisessä osakeannissa elokuussa 2021 osakkeen hinta oli 20 €. Sen jälkeen WordDive-liiketoiminta on osoittanut vahvan kannattavuutensa täyden tilikauden ajalta ja Master English -liiketoiminnan asiakashankinta on saavuttanut erinomaisen tason. 

Haluamme kuitenkin kehittää Master English -liiketoiminnan asiakaspysyvyyttä vielä hieman ennen kuin nopea laajentaminen aloitetaan. Tästä syystä sekä vallitsevan yleisen taloudellisen tilanteen takia osakkeen hinnan korotus on maltillinen. 

Development

EV²/myynti -kerroin on tässä osakeannissa vuoden 2022 myyntiarvioon perustuen 6,1. 

WordDive Group Oy 2016-12 2018-03 2019-12 2020-08 2021-08 2022-04 E
Valuaatio (ennen antia, M€) 5,0 9,0 11,7 15,8 16,6 19,1
Kassavarat (M€) 0,1 1,0 1,7 1,5 1,3 0,8
Liiketoiminnan arvo (EV, M€) 4,9 8,0 10,0 14,3 15,2 18,3
Myynti (M€) 1,0 (2016) 1,4 (2017) 2,0 (2019) 2,6 (2020) 2,4 (2021) 3,0 (2022 E)
EV/Myynti 5,1 5,6 5,0 5,5 6,4 6,1

Liiketoiminnan arvo osakeanneissa 2016–2022

Venäjän sotatoimilla Ukrainassa vain välillinen vaikutus 

Venäjä tai Ukraina eivät ole yhtiölle aktiivisia tai suunniteltuja markkinoita. Hyökkäys Ukrainaan on valitettava, mutta toistaiseksi sillä on yhtiöön ainoastaan epäsuoraa vaikutusta. Vaikutukset on otettu huomioon maltillisena korotuksena osakkeen merkintähintaan, vaikka yhtiön kehitys edellisen osakeannin jälkeen on ollut erittäin merkittävää. 

² EV, Enterprise value = liiketoiminnan arvo

Exit-skenaariot

Aufzählung erstens

Tavoitteena yksisarvinen 2026

Master English -liiketoiminnalla on onnistuessaan mahdollisuus ylittää sadan miljoonan euron liikevaihto 2026. Tämä on yhtiön päätavoite, joskin ns. nopean kasvun -skenaario. 

Erittäin nopea kasvu vaatii lisärahoitusta. Näiden rahoituskierrosten yhteydessä yhtiön nykyisille osakkaille voi avautua mahdollisuus myydä osakkeitaan. 

Aufzählung zweitens

Konsolidaatio

Digitaalisen kieltenoppimisen markkina on iso, ja se kasvaa erittäin nopeasti. Tästä voi syntyä kehityskulku, jossa yhtiöitä yhdistämällä pyritään kasvattamaan markkinaosuutta tai luomaan kilpailua parempi tuote. 

Markkinan konsolidoituessa vahvoilla ovat yhtiöt, joilla on suuri asiakasrekisteri, vahva brändi tai ylivertaista teknologiaosaamista. Mahdollisen konsolidaation yhteydessä osakkaille voi avautua mahdollisuus myydä osakkeitaan. 

Aufzählung drittens

Listautuminen

Nopea kansainvälinen kasvu voidaan rahoittaa VC-sijoituksin, keräämällä kasvurahoitusta useista lähteistä tai listautumalla julkiselle markkinapaikalle kuten Nasdaq Helsinki First North (aikaisemmin tarkoituksena kasvun rahoitus) tai Nasdaq New York (myöhemmin tarkoituksena lopullinen exit). Listautumista mahdollisena vaihtoehtona kasvun rahoitukselle on tarkoitus tutkia jo vuoden 2023 aikana.

Varojen käyttö

Osakeannin minimimäärä 500 000 € käytetään Master English -palvelun asiakaspysyvyyden parantamiseen. Tavoite on nostaa tällä investoinnilla ja WordDive-liiketoiminnan tuottamalla liikevoitolla Master English -liiketoiminnan ROAS selvästi kannattavaksi (120–130 %) ennen ensimmäisen laajentamisvaiheen aloittamista syksyllä 2022. 



Mikäli osakeannissa kerätään enemmän varoja, käytetään ne Master English -liiketoiminnan skaalaamiseen. Käytännössä tarkoitus on vallata mahdollisimman iso osuus nopeasti kasvavasta markkinasta. 

Joustavuuden säilyttämiseksi yhtiön hallitus voi tarvittaessa muuttaa esitettyjä suunnitelmia ja ohjata varoja sellaisiin tarkoituksiin, jotka parhaiten tukevat yhtiön kasvua ja kannattavuutta. 

Tietoa annin ehdoista

Tässä annissa WordDive Group Oy (2259582-6, jäljempänä ” WordDive” tai ”Yhtiö”) tarjoaa merkittäväksi vähintään 22 728 (500 016 euroa) ja enintään 90 909 (1 999 998 euroa) kappaletta Yhtiön uusia osakkeita, jotka kuuluvat WDA-osakesarjaan. Kohdasta Osakkeet ja optiot löydät tarkempaa tietoa Yhtiön osakesarjoista.

Mikäli osakkeita merkitään vähemmän kuin 22 728 kappaletta, on Yhtiön hallituksella velvollisuus peruuttaa anti. Tällöin maksetut sijoitukset palautetaan kokonaisuudessaan sijoittajille. Takaisinmaksetuille sijoituksille ei makseta korkoa.

Yhtiön hallitus pidättää oikeuden päättää annin maksimikoon nostamisesta.

Osakkeet oikeuttavat niiden haltijan osinkoon ja muihin osakasoikeuksiin, kun ne on rekisteröity kaupparekisteriin ja merkitty osakasluetteloon.

Merkintä hinta on 22 euroa osakkeelta. Vähimmäismerkintä on 30 osaketta, eli 660 euroa. Tällä rahoituskierroksella voidaan kerätä enintään 1 999 998 euron varat.

Uusien osakkeiden merkintähinta on maksettava kokonaisuudessaan Invesdorin ohjeistuksen mukaisesti Invesdorin osoittamalle asiakasvaraintilille tai ulkoisten sijoitusten osalta Yhtiön hallituksen osoittamalle pankkitilille. 

Merkintäaika alkaa 8.4.2022 ja päättyy viimeistään 16.5.2022. Merkintäaika Invesdorin verkkopalvelussa alkaa 8.4.2022 ja päättyy alustavasti 10.5.2022.

Ylimerkintätilanteessa Yhtiön hallitus voi päättää annin keskeyttämisestä ilman ennakkoilmoitusta. Ylimerkintätilanteessa osakkeet allokoidaan siten, että osakkeet allokoidaan merkintäjärjestyksessä (“first come, first served”). Ylimerkintätilanteessa hallituksella  on  yksinomainen  ja rajoittamaton   oikeus   hyväksyä   ja   hylätä   osakemerkintöjä.

Uusien osakkeiden merkintähinta kirjataan kokonaisuudessaan Yhtiön sijoitetun vapaan pääoman rahastoon.

Osakkeet merkitään tekemällä merkintäsitoumus Invesdorin verkkopalvelussa ja hyväksymällä Invesdorin asiaankuuluvat ehdot sekä liittymällä Yhtiön vähemmistöosakassopimukseen, tai muulla Yhtiön hallituksen osoittamalla tavalla.

Yhtiön hallitus päättää merkintöjen hyväksymisestä merkintäajan päätyttyä. Merkinnät voidaan hyväksyä osittain tai kokonaan tai ne voidaan hylätä.

Yhtiöllä on 867 552 kappaletta rekisteröityä osaketta. Yhtiöllä on kaksi (2) osakesarja: WDA ja WDB osakesarjat. WDA-osakkeita on yhteensä 825 779 kpl ja WDB-osakkeita on yhteensä 41 773 kpl. WDB-osake voidaan muuntaa WDA-osakkeeksi osakkeenomistajan vaatimuksesta. WDB-osake muuntuu WDA-osakkeeksi kaupparekisterimerkinnän tapahduttua. Yhdellä WDB-osakkeella saa yhden WDA-osakkeen. WDA ja WDB osakkeet kummatkin tuottavat haltijalleen yhden äänen.

Osakkeiden siirronsaajan on liityttävä Yhtiön osakassopimukseen.

Yhtiöllä on tällä hetkellä (8.4.2022) 96 600 voimassa olevaa optiota, jotka oikeuttavat niiden haltijoita merkitsemään yhteensä 96 600 Yhtiön uutta WDA-osaketta. Yhtiön hallituksella on valtuutus 31.12.2022 saakka liikkeeseenlaskea 19 300 optiota lisää.

Yhtiö on saanut Invesdorin alustalla järjestettävän rahoituskierrokseen ulkoisia sijoituksia. Nämä ulkoiset sijoitukset ovat osa käynnissä olevaa osakeantia ja ne luetaan mukaan verkkosivulla näkyvään, kierroksen etenemistä kuvaavaan summaan. Nämä ulkoiset sijoitukset tehdään samoilla ehdoilla kuin Invesdorin alustan kautta tapahtuvat sijoitukset ja niiden merkintähinta on myös sama. Nämä ulkopuoliset sijoittajat ovat sitoutuneet Yhtiön jo olemassa olevaan osakassopimukseen.

Sijoittajan on sijoittaessaan sitouduttava Yhtiön Pienosakassopimukseen (päivätty 25.3.2022), joka on tämän pitch-sivun liitteenä. Sopimukseen sitoutuminen on osa sijoitusprosessia. Sopimuksessa sijoittaja sitoutuu noudattamaan seuraavia velvollisuuksia:

  • ei vaadi Osakkeistaan osakekirjaa
  • ei  myy,  siirrä  tai  muuten  luovuta  Osakkeita  millekään  sellaiselle  osapuolelle,  joka  ei  ole  liittynyt Sopimukseen pienosakkaana
  • Yhtiön tulevien rahoituskierrosten yhteydessä äänestää ja toimii yhtiökokouksissa ja antaa tarvittaessa suostumuksensa osakkeenomistajana Yhtiön Hallituksen antamien ohjeiden mukaisesti

Lisäksi

  • Osakkeenomistajilla on Drag-Along ja Tag-Along oikeudet
  • Osakkeenomistajilla on exit-tilanteessa velvollisuus toimia Hallituksen ohjeiden mukaisesti ja tarvittavalla tavalla exitin toteuttamiseksi

Tutustuthan huolella liitteenä olevaan osakassopimukseen ennen sijoittamista.

Yhtiön nykyisten osakkaiden välillä on erilliset osakassopimukset. Vaikka tässä annissa sijoittavat eivät liity näihin sopimuksiin, seuraavat osakassopimuksien ehdot voivat kuitenkin kiinnostaa sijoittajia:

  • Tietyt yhtiökokouksen päätökset vaativat vähintään 2/3 osan enemmistöä kaikista annetuista äänistä ja kaikista yhtiökokouksessa edustetuista osakkeista, tämän lisäksi tietyillä yhtiökokouksen päätöksillä on lisäedellytyksenä vielä se, että päätöstä kannattaa kunkin osakesarjan määräenemmistö kokouksessa edustetuista osakkeista
  • Osakkeisiin liittyy rajoituksia koskien osakkeiden myyntiä, luovutuksia ja siirtoja
  • Tietyillä osakkailla Drag-Along ja Tag-Along oikeudet tietyin osakassopimuksissa määritellyin kriteerein
  • Tietyillä osakkailla on tässä annissa sijoittavia laajemmat informaatio-oikeudet 
  • Tietyt osakkaat sitoutuvat äänestämään ja antamaan tarvittavat suostumukset yhtiökokouksissa hallituksen osoittamalla tavalla liittyen Yhtiön tuleviin rahoituskierroksiin
  • WDB-osakesarjan omistajilla oikeus nimittää Yhtiön hallitukseen yhden (1) jäsenen ja yhden (1) tarkkailijan

Riskit

Sijoitukseen liittyviä riskejä ovat muun muassa: 

Makrotalouteen liittyvät riskit kuten 

  • Kansainvälinen taloudellinen tilanne 

  • Poliittiset ja sääntelyyn liittyvät riskit mukaan lukien aseelliset konfliktit 

  • Korona tai muu pandemia 

Liiketoimintaan liittyvät riskit kuten 

  • Alihankkijoiden toimintaan, toimituskykyyn ja tuotteisiin liittyvät riskit  

  • Digitaalisen mainonnan kustannusvaihtelu 

  • Historiallinen kasvu ei ole tae tulevasta kehityksestä 

  • Kilpailutilanne ja mahdollinen ylitarjonta 

  • Kysynnän määrän, voimakkuuden ja rakenteen muuttuminen 

  • Liiketoimintastrategian toteuttaminen 

  • Mahdollisiin lisensseihin ja lisensointikumppaneihin liittyvät riskit 

  • Markkinoille pääsyyn ja markkinaosuuden kasvattamiseen liittyvät riskit 

  • Teknologiaan ja kehitystyöhön liittyvät riskit 

  • Tuotevastuu- ja takuuvaatimukset 

  • Työtaistelutoimenpiteet ja mahdolliset muut liiketoiminnan keskeytykset 

  • Pohjois-Amerikan, Etelä-Amerikan, Euroopan tai Aasian tai muun alueen kohdevaltion verotuksen, lakien, säännösten, viranomaistoiminnan tai tullikohteluiden muuttuminen 

  • Vakuutussuojan laajuus 

  • Yhtiön brändeihin, tavaramerkkeihin ja imagoon kohdistuvat riskit 

  • Ympäristö-, terveys-, työturvallisuus- ja muu lainsäädäntö 

Rahoitukseen liittyvät riskit kuten 

  • Korko- ja valuuttariskit 

  • Mahdollisiin uusiin osakeanteihin ja muihin rahoitusjärjestelyihin liittyvät riskit 

Osakkeisiin liittyvät riskit kuten 

  • Mikään viranomainen ei ole arvioinut tämän osakeannin yhteydessä ilmoitettuja tietoja 

  • Osakkeita ei haeta julkisen kaupankäynnin kohteeksi 

  • Suomessa ei ole tällä hetkellä aktiivista listaamattomien osakkeiden kauppapaikkaa, joten mahdollisuus myydä osakkeita tietyllä hetkellä on hyvin rajoitettu ja on jopa mahdollista, että hankittuja osakkeita ei ole mahdollista myöhemmin enää myydä 

  • Suurimmilla osakkeenomistajilla on huomattava vaikutusvalta 

  • Tuleviin osakeanteihin tai muihin järjestelyihin liittyvät riskit 

Yllä teemoittain luetellut riskit eivät ole ainoita yhtiön toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Myös muilla riskeillä ja epävarmuustekijöillä, joita yhtiö ei tällä hetkellä tunne tai joita se pitää tällä hetkellä epäolennaisina, voi olla olennainen vaikutus yhtiön liiketoimintaan, tulokseen ja taloudelliseen asemaan. 

SWOT-analyysi

Vahvuudet Heikkoudet
  • Kirkas fokus: korkeatasoinen englannin taito (professional fluency) koulutetuille ammattilaisille. 

  • Vakiintunut ja voittoa tuottava vankka perusta: WordDive-liiketoiminta. 

  • Master English -palvelun asiakashankinta on jo erinomaisella tasolla. 

  • Edistynyt teknologiaosaaminen, esim. yksilöllinen optimointi sekä Speak with AI- ja NLP/NLU-teknologiat. 

  • Suomalaiseen koulutusjärjestelmään pohjautuva vankka pedagoginen tietotaito.

  • Kaupallisen ja tuotekehitykseen liittyvän datan käsittelyä tulee vielä automatisoida merkittävästi. Korjaava toimenpide: automatiikkaa lisätään kuukausittain.

  • Senioritason osaaminen tietyissä markkinoinnin ja tuotekehityksen tehtävissä on yhden henkilön varassa. Korjaava toimenpide: Pullonkaulat on tunnistettu ja niitä vahvistetaan.

  • Kilpailu kiristyy alemman tason opiskelussa. Korjaavat toimenpiteet: yhtiö keskittyy markkinoihin, joilla sillä on jo vahva asema, sekä avautuvaan korkeamman kielitaidon segmenttiin.

Mahdollisuudet Uhat
  • Digitaalinen kieltenoppiminen kasvaa erittäin nopeasti.

  • Korkeatasoisen englannin oppiminen on avautuva uusi segmentti, jolla ei ole vielä johtavaa toimijaa. Onnistuessaan Master English -palvelulla on mahdollisuus nousta tämän segmentin globaaliksi johtajaksi.

  • Tällä hetkellä täysin kuluttajille suunnatut palvelut voidaan myöhemmin laajentaa yritys- ja oppilaitoskäyttöön.

  • Pystytäänkö nopean kansainvälisen kasvun vaatimia huippuosaajia palkkaamaan Tampereelle? Korjaavat toimenpiteet tarvittaessa: etätyö, alihankinta tai toimipiste ulkomaille.

  • Isot yhtiön kuten Apple tai Google päättävät tarjota palveluja korkean kielitaidon oppimiseen. Mahdollinen korjaava toimenpide: vahva teknologiakehitys, jotta isojen yhtiöiden kannattaa ennemmin ostaa meidät kuin kehittää vastaavaa osaamista.

  • Digitaaliset kielenkääntöpalvelut vähentävät tarvetta opiskelulle. Korjaava toimenpide: keskitytään korkeatasoiseen kielitaitoon, jota tarvitaan luottamuksen rakentamiseen, myyntiin ja erottumiseen työmarkkinoilla.

Päivitykset

5 Toukokuuta 2022

WordDive Groupin osakeanti on nyt ylimerkitty. Yhtiön hallitus on päättänyt, että osakeanti suljetaan perjantaina 6.5.2022 klo 23.59 (CEST).

3 Toukokuuta 2022

Osakeannin enimmäismäärä 1 999 998 euroa on nyt saavutettu.

Tähän osakeantiin on silti edelleen mahdollista sijoittaa. Ylimerkintätilanteessa osakkeet allokoidaan siten, että osakkeet allokoidaan merkintäjärjestyksessä (“first come, first served”). Jos välistä jää pois sijoituksia, tätä vastaava määrä ylimerkityistä sijoituksista mahtuu antiin mukaan samalla allokointiperiaattella. Jos sijoitusta ei hyväksytä, suoritettu maksu palautetaan. Takaisinmaksetuille sijoituksille ei makseta korkoa.

21 Huhtikuu 2022

Yhtiö on päättänyt antaa tuoreimmat taloudelliset luvut Master Englishin osalta.

Master English -liiketoiminnan tarkat talousluvut maaliskuun 2022 ajalta on nyt laskettu.

Myynti maaliskuu 2022: ennakoitu 80 000 €, toteutunut 90 900 €

Myynti Q1 2022: ennakoitu 200 000 €, toteutunut 210 500 €

ROAS-ennuste: ennakoitu 110 %, päivitetty 117 %

Näitä lukuja ei ole päivitetty osakeantimateriaaleihin.

Kysymyksiä? 
Olemme täällä sinua varten!

Tavoitat meidät postitse, puhelimitse ja chatin kautta. 

 service@invesdor.fi

 +358 20 735 25 90

 Löydät chatin oikeasta alakulmasta.

Invesdor Kontakt: Anne Schnürpel