Asteittainen nopea laajentaminen
Master English -liiketoimintaa johdetaan pelimaailmasta tutulla lähestymistavalla. Tuotteen ensimmäinen versio julkaistaan nopeasti koemarkkinoille, jossa se kehitetään huippuunsa dataan perustuvalla nopealla testauksella. Ensimmäisessä laajentamisvaiheessa tuote levitetään samankaltaisille markkinoille. Lopuksi tarjotaan nykyisen iPhonen-rinnalle myös Android-versio, ja markkinoita lisätään nopeasti.
Vaativaa on kehittää digitaalinen palvelu, jota voidaan myydä kannattavasti merkittävälle osalle käyttäjistä yhdellä markkinalla. Kun se onnistuu, laajentaminen on suhteellisen suoraviivaista mainoskanavia, käyttöjärjestelmiä ja markkinoita lisäämällä.
Go-to-market -vaihe loppusuoralla
Master English -ohjelman ensimmäisiksi markkinoiksi valittiin markkinatutkimuksen perusteella espanjankieliset iPhonen käyttäjät Meksikossa ja USA:ssa. Vaikka Android-puhelimia on paljon enemmän, iPhone muodostaa näissä maissa euromääräisesti suuremman koulutusmarkkinan.
ROAS osoittaa digitaalisen liiketoiminnan kannattavuuden
Mainonnan kannattavuutta mittaa ROAS¹. Se ennustaa sitä, kuinka suuri osa asiakkaan hankintaan käytetystä mainoskulusta palaa myyntinä vuodessa. Kun ROAS on yli 100 %, palvelun myyntiä voidaan kasvattaa kannattavasti ja erittäin nopeasti.
Master English -palvelun ROAS oli 113 % helmikuussa 2022 ja 110 % maaliskuussa 2022.
ROAS:iin vaikuttaa asiakashankinta ja asiakaspysyvyys (retentio). Asiakashankinnan keskeinen mittari mobiilisovelluksilla on ostokonversio. Se kertoo, kuinka suuri osa sovelluksen ladanneista henkilöistä konvertoituu maksaviksi asiakkaiksi.
¹ Return on advertising spend, mainontaan sijoitetun pääoman tuotto
Asiakashankinta erinomaiseksi määrätietoisella työllä
Kun yhtiö aloitti USA:n markkinoiden valtaamisen WordDive-sovelluksella 2018, ostokonversio oli 0,2 %, eli tuhannesta mainonnalla hankitusta vierailijasta kaksi osti kielikurssin. Keskimäärin iOS-sovellusten konversio on USA:ssa 2,2 % [Qonversion, In-app subscription benchmarks, syksy 2020] – siis noin kymmenen kertaa lähtötilannetta parempi.
Tiimi ei kuitenkaan antanut periksi, vaan kehitti palvelua määrätietoisesti paremmaksi asiakasdatan perusteella. Osana prosessia päädyttiin myös vaihtamaan kärkituote kaikille soveltuvista WordDive-kielikursseista tarkasti kohdennettuun Master English -ohjelmaan.
Helmikuussa 2022 Master English -sovelluksen ostokonversio USA:ssa oli jo 12 % eli viisi kertaa keskimääräistä parempi ja aivan koulutus- ja hyvinvointipalvelujen terävimmässä kärjessä.
Lähikuukausien fokus asiakaspysyvyydessä
Kesällä 2021 yhtiö asetti ensimmäisen laajentamisvaiheen aloittamisen kriteereiksi yli 100 % ROAS ja noin 70 000 euron kuukausimyynti. Molemmat saavutettiin helmikuussa 2022. Lisäksi koemyynti Etelä-Amerikassa helmi-maaliskuussa 2022 vahvisti kysynnän koko espanjankielisellä alueella.
Master English -sovelluksen saama arvio Applen App Storessa on jo poikkeuksellisen hyvä, 4,9/5. Sisäisten mittareiden perusteella on kuitenkin syytä uskoa, että asiakaspysyvyyttä pystytään parantamaan vielä merkittävästi.
Huomaa, että Master English on myynnissä vasta Pohjois-Amerikassa. Siksi sovellusta ei voi vielä ladata Euroopassa.
Tyypillinen käyttäjä antaa uudelle palvelulle vain yhden mahdollisuuden. Mitä paremman kokemuksen hän silloin saa, sitä varmemmin hän ostaa uudelleen ja suosittelee tuotetta. Niinpä Master English -tiimi haluaa toteuttaa ennen ensimmäistä laajentamisvaihetta vielä ainakin kolme parannusta:
-
Edistynyt viestintä: kommunikoidaan personoitujen push-notifikaatioiden ja sähköpostien avulla, miten käyttäjä etenee tavoitteessaan, ja mitä hänen kannattaa tehdä tänään pysyäkseen tavoiteaikataulussa.
-
Motivoivat opettajavideot: lisätään lyhyitä videoita opettamiseen ja motivointiin. Datan avulla voidaan näyttää tietyn videon juuri oikealla hetkellä, mikä saa aikaan personal trainer -tyyppisen käyttökokemuksen.
Tavoitteena on, että nämä muutokset nostavat palvelun ROAS:n tasolle 120–130 % ennen kuin ensimmäinen laajentumisvaihe alkaa syksyllä 2022.
Android-tuki kiihdyttää kasvua 2024
Vuonna 2024 Master English -ohjelma on tarkoitus laajentaa myös Android-laitteisiin. Yhtiö käyttää Unity-alustaa, joten teknologisesti Android-tuki voitaisiin julkaista heti ja sisäiseen testaukseen Android-versio on jo tehtykin. Satojen erilaisten Android-laitteiden tukeminen kuitenkin hidastaa kehitystä merkittävästi, joten sitä viivästetään tietoisesti.
Uudet markkinat valitaan testaamalla
Yhtiöllä on käytössä laajasti dataa englannin digitaalisesta opiskelusta sekä koulutussovellusten käytöstä kaikilla merkittävillä markkinoilla. Uusien markkinoiden valtaus suunnitellaan tältä pohjalta, mutta varmistetaan testauksella. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että ensin myynti käynnistetään muutamalla lupaavalla markkinalla. Sitten data analysoidaan ja kasvu keskitetään joukon yhteen tai kahteen parhaimpaan.
Master English erottautuu kilpailusta fokusoitumalla
Yhtiön tietojen mukaan korkeatasoisen englannin oppimiseen täysin digitaalisesti ei ole vielä yleisesti tunnettua, todistetusti toimivaa ratkaisua. Nyt teknologisesti kyvykkäällä ja nopeasti toimivalla tiimillä on mahdollisuus vallata iso markkinaosuus.
Yhtiön käsityksen mukaan isojen, kymmenien kielten alkeita ja perusteita opettavien palveluiden on vaikeaa nousta pedagogisesti, teknologisesti sekä brändin osalta johtavaan asemaan suhteellisen kapeassa segmentissä, jossa tavoite on saavuttaa laaja-alainen kyky hoitaa vaativia työtehtäviä englanniksi.
Yhtiö tarkkailee myös useita kieliä opettavia palveluita, mutta erityisesti se seuraa seitsemää englannin kielen opettamiseen Amerikassa keskittyvää yhtiötä. Seurattavat yhtiöt on valittu liikevaihdon, kasvun sekä niiden itsensä antamien tietojen perusteella. Yhtiöistä käytetään tässä nimiä A–G liikevaihdon mukaisessa järjestyksessä (A suurin, G pienin).
A keskittyy opettamaan noin 6 000 englannin sanaa. Sanojen toisto optimoidaan opiskelijakohtaisesti.
B on tekoälyyn pohjautuva palvelu, joka keskittyy suulliseen kielitaitoon, erityisesti ääntämiseen. B kilpailee yhtiön Speak with AI -teknologian kanssa, mutta keskittyy vain yhteen kielitaidon osa-alueeseen.
C yhdistää monipuolisen digitaalisen oppimateriaalin ja netissä tapahtuvan opettajajohtoisen opetuksen. C:ssä valitaan aloitustaso, mutta sen jälkeen jokainen etenee sovelluksessa samaa polkua.
D keskittyy sanaston opetukseen käyttäjän valitsemista aiheista. Sanojen toisto optimoidaan opiskelijakohtaisesti.
E keskittyy yleisiin fraaseihin ja idiomeihin. Niitä opetellaan pienten pelien avulla.
F tarjoaa laajan valikoiman englanninkielisiä kirjoja siten, että lukiessasi näet helposti käännöksen haluamistasi sanoista. Lisäksi F tarjoaa sanasto- ja kielioppiharjoituksia.
G keskittyy sanaston ja kieliopin opettamiseen harjoitusten sekä salapoliisitarinoiden avulla.
Yhtiön tekemän analyysin perusteella Master English ja C eroavat muista kilpailijoista keskittymällä palvelemaan päämäärätietoisia asiakkaita, jotka haluavat saavuttaa vaativissa työtehtävissä tarvittavan laaja-alaisen kielitaidon.
Analyysin mukaan Master English eroaa C:stä tarjoamalla täysin digitaalisen ratkaisun sekä rakentamalla jokaiselle opiskelijalle yksilöllisen polun hänen tarpeidensa perusteella. Yksilöllisesti rakennetulla opintopolulla on iso vaikutus opintojen tehokkuuteen sekä opiskelumotivaatioon.