Ostot
Yhtiö pyrkii keskittämään ostot mahdollisimman paljon kotimaahan, jotta lähituotannon leima craft-tislaamisen yhteydessä säilyy. Sama paikallisuuden tukemisen ajatus on tarkoitus siirtää myös lisenssitislaamoille brändilupauksen toteutumiseksi. Yhtiö tekee ostoissa yhteistyötä mm. viinimaahantuojien kanssa, jotka tarjoavat kiinnostavia eriä uuden tyyppisten tisleiden toteuttamiseen (esim. Muru Wines).
Yhtiö on hankkinut tislaamoteknologian Hollannista, ja huippumodernit etäohjattavat iStill-tislaimet tukevat kansainvälistymisstrategiaa mahdollistamalla reseptien siirrettävyyden. Sama resepti, joka on kehitetty yhtiön tislaamolla Mäntsälässä, on siirrettävissä mille tahansa iStill-tislaimelle maailmalla nappia painamalla, jolloin samalla reseptiikalla tislattavia juomia pystytään olennaisesti perinteistä tislaustekniikkaa yksinkertaisemmin tislaamaan missä tahansa.
Jakelu
Yhtiön tärkeimmät jakelukanavat ovat keskeiset alkoholitukut ja Alko. Jakelukanavia on tarkoitus laajentaa markkina kerrallaan franchise-mallin pohjalta ja kilpailumenestyksen tuoman kysynnän pohjalta. Yhtiön tavoitteena on kattava jakeluverkosto, joka pystyy toimittamaan juomat bränditietoisen kuluttajan tavoitettavaksi paikasta ja ajasta riippumatta.
Tuotanto ja varastointi
Moderni iStill-tuotantoteknologia mahdollistaa tasaisen laadun ja maun. Teknologian ansiosta samalla reseptillä voidaan tuottaa sama lopputulos myös toisessa tuotantolaitoksessa. Tämä edellyttää, että vesi, raaka-aineet ja tuotantokoulutus ovat kunnossa. Pullotuksessa, käyttämisessä ja raaka-aineiden hankinnassa käytetään nykyisellä tuotantovolyymillä craft-henkeä ja kirjailijatalkoita.
Yhtiön nykyinen tuotantokapasiteetti riittää vastaamaan lähimarkkinoiden kysyntään. Suuremmille markkinoille siirryttäessä yhtiö suunnittelee hoitavansa tuotannon paikallisesti lisenssimallilla, katso kohta franchising ja lisensointi.
Varastointi ja logistiikka
Yhtiö varastoi valmiit tuotteet toistaiseksi verottomassa varastossa tislaamon yhteydessä Mäntsälässä, jossa toimii sekä yhtiön valmistuotevarasto että rommin tynnyrikypsytys. Yhtiön valmistuotevaraston arvo on tällä hetkellä noin 100 000 euroa. Rommituotannon kasvaessa varastointikapasiteetin laajeneminen tulee ajankohtaiseksi.
Lasin ja valmiin juoman kuljettaminen Suomesta maailmalle ei ole järkevää. Yhtiön tavoitteena on valmistaa Readers’-tuotteet lähellä kuluttajaa lisenssivalmistajien kautta huomioiden näin ekologisuus ja kestävä kehitys. Kotimaan osalta yhtiö hyödyntää logistiikassa toimivia kumppanuuksia paikallisen kuljetusliikkeen ja alkoholitukkujen kanssa.
Markkinointi
Yhtiön mukaan se hyödyntää oivaltavaa, sisällöstä ja nimekkäästä kirjailijayhteisöstä syntyvää markkinointia. Kalliiden mainosten sijaan tavoite on ansaitun median keinoin kytkeä kuluttajat tarinaan mukaan. Keinoja ovat esimerkiksi pienet kirjaset ja podcastit. Tehokkaita näkyvyyspaikkoja ovat myös osakaskirjailijoiden henkilöhaastattelut, jossa kirjailijat kertovat kirjoistaan, elämästään ja tislaamostaan. Samoin yhdessä kustantajien kanssa toteutettavat markkinointitempaukset, kirjajulkistukset ja ravintolaympäristöön siirretyt kirjailijakiertueet ovat erinomaisia paikkoja esitellä Authors’ Distilleryn tisleitä.
Tuotekehitys
Tislaamomestari Ari Kauran näkemyksellinen tuotekehitys on mitattu ja palkittu maailman kovimmassa alkoholijuomien kilpailussa. Tuotekehityksessä tällä hetkellä gini edustaa heti kulutettavaa ja kausituotteisiinkin sopivaa linjaa, ja rommi puolestaan tynnyrimyynnin, vuosikertojen ja säilytettävyyden linjaa. Yhtiön suunnittelupöydällä on myös muita alkoholijuomia, kuten ruokakauppaan sopiva ginipohjainen lonkero.
Franchising ja lisensointi
Yhtiö ei usko Suomessa valmistetun alkoholin kannattavaan laajamittaiseen vientiin maksetun markkinoinnin keinoin. Yhtiön tavoitteena onkin rakentaa kirjailijoiden tislaamon brändikonseptista tv-sarjojen lokalisointimallin mukainen formaatti-raamattu (vrt. Haluatko miljonääriksi, yli 160 esitysmaata).
-
Yhtiö valitsee kultakin kielialueelta sopivan, iStill-tislausprosessiin sitoutuneen tai sinne perustettavan tislaamon, joka haluaa lokalisoida kirjailijoiden tislaamon paikallisten kirjailijatähtien ja kustantajien kautta kotimarkkinalleen. Paikallisille keulakuvakirjailijoille tarjotaan mahdollisuutta tulla maayhtiön omistajaksi, ja Authors’ Distillery voi myös halutessaan toimia maayhtiössä vähemmistöomistajana.
-
Franchise-sopimuksella paikallinen lisensoija saa Authors’ Distilleryn liiketoimintakonseptin kokonaisuudessaan käyttöönsä: brändit, reseptit, tislauskoulutuksen, toimintamallin paikallisten kirjailijoiden sitouttamiseen, tavaramerkit, visuaalisen ilmeen sekä markkinointikonseptin ja maksaa tästä liikevaihtoon sidotun lisenssimaksun 8–10 %
Yhtiön tavoitteena on käynnistää lisensointimalli Ruotsissa vuonna 2023. Toimitusjohtaja Anne Pekkasella on vahvat verkostot Ruotsiin ja muille lähimarkkinoille hotelli- ja ravintolakentällä. Lisäksi tislaamon johtoryhmässä on laajaa kontaktipintaa kansainväliseen kirjailija- ja kustantajakenttään.
Yhtiön arvion mukaan 1–2 onnistuneen lokalisoinnin jälkeen globaali bränditunnettuus laajenee ja avaa exit-näkymän kansainvälisiin alkoholijätteihin.