Valitse, miten haluat käyttää verkkosivustoamme:

Evästeet auttavat parantamaan verkkosivuston käyttökokemusta ja tarjoamaan turvallisia palveluja. Jotkin evästeet ovat välttämättömiä turvallisuuden ja kirjautumistoimintojen kannalta, toiset taas mahdollistavat helpomman käytön ja kätevän tuen. Voit peruuttaa päätöksesi milloin tahansa.

E-Tuk

Alankomaat
Korkotuotto
Kestävä Kehitys
Innovaatio

Kevyet sähköajoneuvot vapaa-aikaan, viimeisen kilometrin toimituksiin ja julkiseen liikenteeseen #JoinTheRide


Markkinointimateriaali

Miksi sijoittaa E-Tukiin

Kasvu ja innovaatio

E-Tuk on alankomainen yritys, jolla on omat tehtaat Thaimaassa ja Portugalissa ja joka on kehittänyt ja valmistanut sähköisiä kolmipyöräisiä ajoneuvoja vuodesta 2009 lähtien ainutlaatuisten ominaisuuksiensa pohjalta: E-Tuk työskentelee modulaarisen, kustannustehokkaan ajoneuvoalustan parissa, joka mahdollistaa helpon kuljetuksen mutta tukee myös (sosiaalisesti vaikuttavaa) kokoonpanoa lopullisessa määränpäässä. E-Tukin tehtaalla valmistetaan itse oma joustava akkujärjestelmä, jota valvotaan telemaattisesti ohjatun tiedonkeruujärjestelmän avulla.

Vakaat tulonlähteet

Myymällä eri markkinasegmenteille, kuten vapaa-ajankäyttöön, viimeisen kilometrin kuljetuksiin ja julkiseen liikenteeseen Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa, E-Tuk tuottaa vakaita ympärivuotisia tuloja tuotannosta ja myynnistä. Tuloja täydentävät palvelu- ja lisenssimaksut.

Vahva myynti ja kasvu

E-Tuk on nähnyt myynnin kasvavan 150 % viimeisen kolmen vuoden aikana, ja tällä hetkellä käytössä on yli 1 500 ajoneuvoa. Yhtiön myyntisalkku vuodelle 2024 on yli 7 miljoonaa euroa, mikä asettaa sen merkittävään kasvuvaiheeseen.

Vastuullisuus

Jokainen perinteinen tuktuk, autorickshaw, kolmipyörä tai muu ajoneuvo, joka korvataan eTukilla, voi säästää vuosittain 3,5 tonnia hiilidioksidia (vastaa 130 istutettua puuta ajoneuvoa kohden). E-Tukilla on jo yli 1 500 ajoneuvoa liikenteessä, jotka ajavat keskimäärin 96 000 kilometriä päivässä.

Hyvä tuotto ja vakuudet

Vahvat vakuudet emoyhtiöltä ja tytäryhtiöiltä. Nykyiset osakkeenomistajat takaavat 50 % joukkorahoituksen kokonaissummasta.

Bart Hegeman & Jeroen Bulk, CEOs

"E-Tuk Group on ollut edelläkävijä innovatiivisten kolmipyöräisten ja kevyiden sähköajoneuvojen toimittamisessa Euroopan vapaa-ajan markkinoille. Viimeaikainen laajentumisemme Yhdysvaltoihin on merkittävä merkkipaalu kasvumatkallamme. Olemme nyt valmiita mullistamaan viimeisen kilometrin toimituksen uuden ajoneuvon lanseerauksella Euroopassa ja tarttumaan mahdollisuuksiin Aasian julkisessa liikenteessä vapaa-ajan ajoneuvojemme avulla. Sijoituksesi auttaa meitä hankkimaan tarvittavan käyttöpääoman näiden mielenkiintoisten kehitystoimien toteuttamiseksi.

Liity joukkoomme vauhdittamaan kestävän kaupunkiliikenteen tulevaisuutta ja ole mukana matkallamme puhtaamman ja vihreämmän maailman luomiseksi." 

Bart Hegeman & Jeroen Bulk, Toimitusjohtajat, E-Tuk Group

Tiedot sijoituksesta

Päiviä jäljellä:
10
Rahoituskierros päättyy:
25.9.2024
Tyyppi:
Bond
Alisteinen:
ei
Jo sijoitettu:
541 000,00 €
Hinta per velkakirja:
250,00 €
Vähimmäissijoitus:
1 Yksikkö
Suurin liikkeelle laskettava määrä:
3 500 000 €
sis. yht. 14 000 yksikköä
Koronmaksu:
neljännesvuosittain
Takaisinmaksu:
neljännesvuosittain
12 kuukauden jälkeen
Välittäjä:
Oneplanetcrowd International B.V
Toimilupa:
ECSPR

Yleiskatsaus

Yhtiön profiili

Yhteiskunnan jatkuvana haasteena on tasapainoilu kasvun ja itsesuojelun välillä. Maailmantalous tuo mukanaan hyötyjä mutta myös haitallisia vaikutuksia, kuten hiilidioksidipäästöjä, melu- ja ilmansaasteita, sekä kehitysalueiden hyväksikäyttöä. E-Tuk puuttuu näihin ongelmiin tarjoamalla hiljaisia, päästöttömiä eTukkeja, jotka parantavat elämänlaatua etenkin kehitysalueilla.

Vuonna 2009 yliopistohankkeena alkanut ja vuonna 2019 virallisesti perustettu E-Tuk on johtava yritys kestävän kaupunkiliikenteen alalla innovatiivisten sähköajoneuvojen avulla. Yritys on toimittanut satoja kolmipyöräisiä ja kevyitä sähköajoneuvoja ympäri Eurooppaa. E-Tuk on kehittänyt nollapäästöisiä ajoneuvoja "vihreisiin kaupunkeihin" yli 15 vuoden ajan, mikä parantaa kaupunkialueiden puhtautta ja viihtyisyyttä.

E-Tukin pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, toimitusketju Thaimaassa ja tehdas Portugalissa. E-Tuk työllistää noin 50 henkilöä, jotka edustavat 10 eri kansallisuutta. Jakeluverkosto ulottuu Yhdysvaltoihin, Eurooppaan ja Aasiaan, ja yhtiöllä on useita keskeisiä jakelijoita (yksinoikeudella ja ilman) sekä suoramyyntiä muissa Euroopan maissa.

E-Tuksin ajoneuvot on rakennettu modulaarisesti ja niiden tärkeimmät komponentit on rakennettu talon sisällä. Smartbox, eli ajoneuvon aivot, sekä VIS (Vehicle Information System) takaavat ajettavuuden, riippumattomuuden ja tunnusomaisen ulkonäön.

Kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen sitoutunut E-Tuk luo työpaikkoja ja parantaa elämänlaatua Aasiassa. Modulaarisen ajoneuvorakenteen ansiosta ajoneuvon osat voidaan hankkia ja koota lopullisessa määränpäässä. E-Tukin visio tehokkaasta, puhtaasta ja helppokäyttöisestä kaupunkiliikenteestä perustuu kestävyyteen, innovointiin ja sosiaaliseen vastuuseen.

Tietoa yhtiöstä

Yhtiön nimi: E-Tuk Holding B.V.
Toimitusjohtaja: Vincentius Gerardus Josephus Maria van Campen
Yritystunnus: KvK No. 75843056
Perustamisvuosi: 2019
Osoite: Floridadreef 108
3565AM Utrecht
Alankomaat
Toimiala: Vapaa-aika ja liikenne
Työntekijöiden määrä: 50
Toimipaikat: Alankomaat, Thaimaa, Portugali
Verkkosivut: smar-tuk.com | www.etukfactory.com
Sosiaalinen media:

      

Tuotteet ja palvelut

E-Tukin tuotteilla pyritään parantamaan maailmaa jokaisella kyydillä. E-Tukit on jaettu kolmeen pääryhmään: vapaa-ajan ajoneuvot ("hupi ja ruokakuljetukset"), viimeisen kilometrin jakeluajoneuvot ja julkiset kuljetusajoneuvot. Niitä yhdistää yhteinen tuotantoalusta, sitoutuminen täyteen sähkökäyttöön, muokattavuuteen ja nollapäästöihin.

Klassista eTuk-mallia on saatavana erilaisina versioina eri tarpeisiin:

  • Limo GT: Suunniteltu turistien kuljettamiseen, tarjoten ainutlaatuisen ja nautinnollisen matkakokemuksen.
  • Vendo GT: Ihanteellinen tuotteiden myyntiin erilaisissa tapahtumissa kuten messuilla ja festivaaleilla, sillä se mahdollistaa liikkuvan myyntialustan niin ruoan, kuin muidenkin tuotteiden osalta.
  • Picko: Avoin lava-auto monipuoliseen käyttöön, joka soveltuu erinomaisesti monenlaisiin käyttötarkoituksiin.
  • Cargo GT: Tehokkaat ja ympäristöystävälliset tavarankuljetukset.

Kyseiset eTukit ovat erittäin suosittuja eri toimialoilla, ja niitä käyttävät yleisesti pk-yritykset.

The Vendo GT

Last mile delivery

Viimeisen kilometrin jakeluajoneuvot

SmarTuk Cargo -skootteri on kehitetty vastaamaan viimeisen kilometrin toimitusratkaisujen kasvavaan kysyntään. Euroopassa SmarTuk Cargo on tällä hetkellä modernein kevyt, sähköinen kolmipyöräinen kuljetusratkaisu. Se täyttää liikenneturvallisuusvaatimukset, joka sallii mopokortin haltijoiden käyttää ajoneuvoa. SmarTuk Cargo on helppokäyttöinen, käytännöllinen ja kustannustehokas, ja sillä voidaan toimittaa toimituksia tiheään tahtiin kaupunkialueilla.

Näitä ajoneuvoja käyttävät kansalliset postilaitokset ja yritykset, joilla on paljon toimituksia tiheästi.

Julkisen liikenteen ajoneuvot

Klassikkoa on hiljattain mukautettu julkiseen liikenteeseen Aasian markkinoilla. Globaalin vihreän siirtymän tueksi E-Tuk on mukauttanut klassisen alustan julkiseksi kuljetusajoneuvoksi, joka korvaa polttomoottorilla varustetut tuk-tukit, sähköiset polkupyörät ja autoriksat.

Public Transportation

Liiketoimintamalli

eTuk driving down a road

eTuks on the street

Tuottojen ympärivuotinen turvaaminen hajauttamalla globaaleille markkinoille

E-Tuk Holding B.V. saa pääasialliset tulonsa eTukien tuotannosta ja myynnistä. Tulovirta pysyy vakaana ympäri vuoden, sillä yhtiö toimii globaalisti kausivaihteluiden lieventämiseksi. Toiminta on myös hajautettu eri markkinoille, esimerkiksi vapaa-ajankäyttöön, viimeisen kilometrin toimituksiin ja julkiseen liikenteeseen. Hajauttaminen mahdollistaa myös ajoneuvojen sopeuttamisen asiakkaiden tarpeisiin, sekä toimitusketjujen ja tuotantopaikkojen optimoinnin.

Tuottojen lisääminen palveluilla ja lisensoinnilla

Muita tulonlähteitä ovat ajoneuvojen omistajille tarjottavat palvelut ja lisenssimaksut niissä maissa, joissa ajoneuvoja myydään E-Tukin lisenssillä. Tulovirtojen kasvattamiseksi E-Tuk on siirtymässä syvemmälle arvoketjuun joko myymällä lähempänä loppukäyttäjää, tai suoramyynnillä.

Smartbox: häiriötön toiminta ja data

Yksi merkittävimmistä ominaisuuksista on Smartbox, joka varmistaa ajoneuvon katkottoman toiminnan ja tarjoaa reaaliaikaisia tietoa ajosta ja kuljettajan suorituskyvystä. Kaikki järjestelmät ovat suljettuja.

Kestävä laajentuminen ajoneuvojen muokkauksella ja kustannusten hallinnalla

Monipuolinen liiketoimintamalli takaa kestävän kasvun, vastaa asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin ja ylläpitää samalla vahvaa läsnäoloa markkinoilla. Strateginen lähestymistapa ajoneuvojen mukauttamiseen, toimitusketjun hallintaan ja tuotannon lokalisointiin auttaa pitämään kustannukset alhaisina.

Markkina

3-Wheeler

E-Tuk: Johtava toimija kolmipyöräisten ajoneuvojen markkinoilla ylivertaisella muotoilulla ja teknologialla

Sähköajoneuvojen markkinat ovat poikkeuksellisen suuret ja kasvavat nopeasti. Jotkin kaksi- ja nelipyöräisten sähköajoneuvojen tuottajat eivät kuitenkaan saavuta odotettuja määriä, ja ne ovat alttiina haasteille, kuten kiinalaiselle polkumyynnille. Markkinoihin vaikuttavat myös sellaiset tekijät kuten lainsäädäntö (kypärät, tuontitullit, tuet) ja ali-/ylikapasiteettikysymykset.

E-Tuk toimii pääasiassa kolmipyöräisten ajoneuvojen markkinoilla, joka on kapea segmentti länsimaiden markkinoilla. Tällä markkinalla ei ole monia toimijoita, jotka pystyvät tarjoamaan täydellisen yhdistelmän estetiikkaa, älykästä akkuteknologiaa, mukavuutta, ajettavuutta, akkujen autonomiaa ja kykyä kuljettaa sekä ihmisiä, että rahtia, ja samalla tarjota kestävää myyntihintaa. E-Tuk täyttää nämä vaatimukset tehokkaasti ja erottuu siten markkinoilla.

Sähkökäyttöisten viimeisen kilometrin jakeluajoneuvojen maailmanlaajuiset markkinat olivat 156 miljardia dollaria vuonna 2023, ja niiden odotetaan kasvavan 10 % vuosittain. Aasian ja Tyynenmeren alueella kasvu on vielä suurempi, 13 %.

Tiedossa olevien lukujen mukaan viimeisen kilometrin liikenteessä on valtava tarve korvata fossiilisia polttoaineita käyttävät tuk-tukit. Pelkästään kolmella yhtiön tunnistamalla markkina-alueella (Intia, Sri Lanka ja Filippiinit) markkinapotentiaali on jo noin 12,5 miljoonaa kolmipyöräistä ajoneuvoa.

Vastuullisuus

Kestävän kehityksen tavoitteet ovat osa YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaa 2030, ja ne muodostavat kestävän kehityksen kansainvälisen kehyksen vuoteen 2030 asti. Kestävän kehityksen tavoitteiden tarkoituksena on tehdä loppu köyhyydestä, eriarvoisuudesta ja ilmastonmuutoksesta. E-Tuk Holding B.V. on sitoutunut vaikuttamaan myönteisesti sekä sosiaalisiin, että ympäristöön liittyviin asioihin, erityisesti kestävän kehityksen tavoitteisiin 8 ja 13.

SDG13

E-Tukin tavoitteena on vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä sekä torjua melu- ja ilmansaasteita tarjoamalla eTukeja. Viiden vuoden kuluessa yritys aikoo toimittaa 18 000 ajoneuvoa, joiden odotetaan säästävän vuosittain 63 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Sähköajoneuvot tuottavat huomattavasti vähemmän melua kuin perinteiset polttomoottorit, eivätkä ne aiheuta saastepäästöjä, mikä parantaa elämänlaatua kaupunkiympäristössä. E-Tuk Holding B.V.:n sitoutuminen puhtaisiin ja hiljaisiin kuljetusratkaisuihin tukee terveempiä ja elinkelpoisempia kaupunkeja.

SDG8

E-Tuk on sitoutunut tarjoamaan oikeudenmukaisia työllistymismahdollisuuksia Kaakkois-Aasian vähemmän kehittyneissä maissa. Viisivuotisen lainan aikana yritys odottaa luovansa noin 250 työpaikkaa Filippiineillä, Kambodžassa, Nepalissa, Sri Lankassa ja Intiassa. Aloitteen tavoitteena on parantaa alueiden asukkaiden elämänlaatua, sekä edistää talouskasvua ja kehitystä. Suora osallistuminen kokoonpanoasemalle takaa oikeudenmukaiset ja turvalliset työolot. 43 % toimitusketjun hankinnoista hankitaan Thaimaasta, 20 % Kiinasta, ja loput 37 % voidaan hankkia paikallisesti riippuen lopullisesta kohdemaasta. Valtaosa hankinnoista tehdään toimittajilta, joilla on tiukka IATF 16949 -standardiin perustuva vastuullinen toimitustenhallintajärjestelmä (autoteollisuuden maailmanlaajuinen tekninen määritelmä ja laadunhallintastandardi).

Johtoryhmä

  

Bart Hegeman, CEO

Bart Hegeman

Toimitusjohtaja, eTuk Factory

Bart Hegemanilla on vahva tausta siirtymävaiheista ja yrittäjyydestä sekä kasvuyrityksistä, että kansainvälisistä markkinajohtajista kuten IKEAlta ja Dorelilta (autojen turvallisuus). Hegeman on hankkinut asiantuntemusta liiketoiminnan kehittämisestä ja markkinoiden laajentamisesta perustamalla toimistoja ja jakelukanavia Aasiaan. Dorel Juvenile -yhtiössä hän johti Procurement & Sourcing varatoimitusjohtajana monimutkaisia maailmanlaajuisia toimitusketjuja ja hankintoja, virtaviivaisti toimintoja ja varmisti laadukkaat materiaalit. Hänen yhdistetyt taitonsa innovoinnissa, kustannuslähtöisessä kehittämisessä, strategisissa kumppanuuksissa ja operatiivisessa tehokkuudessa ovat avainasemassa E-Tuksin menestyksen edistämisessä sähköautoteollisuudessa.

  

Jeroen Bulk, CEO

Jeroen Bulk

Toimitusjohtaja, eTuk Factory

Jeroen Bulk hyödyntää laajaa kokemustaan taloushallinnon johtamisesta Pirchen menestyksen vauhdittamiseksi. Ioniqa Technologiesin talousjohtajana Bulk onnistui erinomaisesti taloussuunnittelussa, riskienhallinnassa ja pääoman kohdentamisessa varmistaen sekä kasvun, että vakauden. Another Kind of Blue -yhtiön hallituksen jäsenenä hänellä kerrytti osaamista strategisesta valvonnasta ja hallinnoinnista. John Nurminen Prima Group B.V:ssä hän johti sekä taloudellista, että operatiivista toimintaa ja sai kokonaisvaltaisen ymmärryksen niiden keskinäisestä vuorovaikutuksesta. Bulkin strateginen näkemys ja talousosaaminen ovat ratkaisevan tärkeitä eTuk Factoryn menestyksen kannalta.

Omistuksen jakautuminen

Distribution of company shares

Osakkeenomistajat eivät osallistu yrityksen päivittäiseen toimintaan, mutta he ovat tähän mennessä rahoittaneet yhtiötä yhteensä noin 10 miljoonalla eurolla.

US 1 Family Office toimii e-Tukin jakelijana Yhdysvalloissa, kasvattaen markkinaosuutta ja operatiivista kattavuutta. Muut kaksi perhetoimistoa investoivat yrityksiin, jotka tekevät maailmasta paremman paikan. Nämä yksityishenkilöt haluavat pysyä nimettöminä yksityisyydensuojan vuoksi, mutta heidän sitoutumisensa kestäviin investointeihin vastaa E-Tukin arvoja ja kasvuvisiota.

Vahva ja monipuolinen osakkeenomistajapohja takaa vakauden ja luottamuksen E-Tukin menestykseen nyt ja tulevaisuudessa.

Yhtiön rakenne

Company structure

E-Tuk Factory B.V. myy ajoneuvoja Euroopan markkinoille ETF Portugal LDA:n toimittamista kootuista ajoneuvoista. Kaksi thaimaalaista oikeushenkilöä toimittaa ajoneuvoja Yhdysvaltojen ja Aasian markkinoille. E-Tuk Technology B.V. ja E-Tuk Holding B.V. tarjoavat konsernitukea markkinoinnin, tietotekniikan, maailmanlaajuisen myynnin, sertifioinnin, tuotekehityksen ja hallinnoinnin osalta. Lomax-e B.V. on perustettu Lomax-urheiluauton sähköversiota varten.

Varojen käyttö

Icon 1

Vähimmäisskenaario

(2 000 000 euron vähimmäissumma kerätty rahoituskierroksella)

  • 937 000 euroa on tarkoitettu Rabobankille myönnetyn lainan täysimääräiseen lunastamiseen, jotta talletetut vakuudet vapautuvat. Vakuudet ovat siten täysin ja ensisijaisesti Invesdor-sijoittajia varten. Vahvistetaan rahoituksen vipuvaikutusta yhdistämällä nykyiset lainat yhdeksi lainaksi Invesdorin kautta, jonka vakuutena on takauksia ja pantattua omaisuutta.
  • 500 000 euron akkutuotantopaikka Bangkokissa verovapaalla alueella
  • 500 000 euroa chassis Public Transporter -mallin massatuotantoon
  • 63 000 euroa käyttöpääomaa liiketoiminnan laajentamiseksi yhdistettynä L2 viimeisen kilometrin jakeluajoneuvojen myyntiin

Icon 2

Enimmäisskenaario

(2 000 250 - 3 500 000 euroa kerätty rahoituskierroksella)

  • 937 000 euroa on tarkoitettu Rabobankille myönnetyn lainan täysimääräiseen lunastamiseen, jotta talletetut vakuudet vapautuvat. Vakuudet ovat siten täysin ja ensisijaisesti Invesdor-sijoittajia varten. Vahvistetaan rahoituksen vipuvaikutusta yhdistämällä nykyiset lainat yhdeksi lainaksi Invesdorin kautta, jonka vakuutena on takauksia ja pantattua omaisuutta
  • 500 000 euron akkutuotantopaikka Bangkokissa verovapaalla alueella
  • 500 000 euroa chassis Public Transporter -mallin massatuotantoon
  • 250 000 euroa L2 viimeisen kilometrin jakeluajoneuvojen massatuotantoa varten
  • 500 000 euroa käyttöpääomaa Public Transporter -mallin lanseerauksen vauhdittamiseksi
  • 63 000 euroa käyttöpääomaa liiketoiminnan laajentamiseksi
  • 750 000 euroa L2 viimeisen kilometrin jakeluajoneuvojen nopeutettu kasvua varten

Tiesitkö...?

Rabobankin lainan maksaminen ensisijaisesti antaa E-Tukille mahdollisuuden vapauttaa lainaan sidotut vakuudet, jolloin ne ovat täysin Invesdor-sijoittajien käytettävissä ensisijaisena vakuutena. Tämä vahvistaa sijoittajansuojaa yhdistämällä lainat yhdeksi Invesdorin kautta annettavaksi lainaksi, jonka vakuutena on pantattua omaisuutta ja osakkeenomistajien takaukset. Tämä lähestymistapa parantaa rahoitusvakautta ja tulevan kasvun vipuvaikutusta ja tarjoaa sijoittajille enemmän luottamusta ja turvaa.

Taloudelliset luvut ja kasvu

Actual and planned figures

Get an insight into company name's financial figures, such as turnover and earnings development. Learn more about the growth forecast.

Kirjaudu Rekisteröidy

Asiakirjat

Sijoitusmahdollisuutta koskevat asiakirjat

Kirjaudu sisään saadaksesi lisätietoja.

Päivitykset

Huomio:

Tässä päivitysosiossa löydät saamiamme hankkeeseen liittyviä uusia tietoja.

Invesdor ei tee erillistä tarkistusta rahoitusvaiheen alkamisen jälkeen saaduista tiedoista.

Päivitys 12.09.2024: Webinaaritallenne 11. syyskuuta 2024

Kirjaudu sisään nähdäksesi webinaarin.

Päivitys 11.09.2024: Miksi E-Tuk on hyvä sijoituskohde

1. Allekirjoitetut sopimukset ja laajentumissuunnitelmat tukevat taloudellista kasvua

E-Tukin liikevaihdon ennustetaan kasvavan 3 miljoonasta eurosta 7,7 miljoonaan euroon vuonna 2024 (tämän vuoden myynti on 3,7 miljoonaa euroa - noin 200 ajoneuvoa). Tätä ennustetta tukevat 7,3 miljoonan euron arvoiset sopimukset, jotka on allekirjoitettu Euroopan, Aasian ja Yhdysvaltojen jakelijoiden kanssa. Nämä sopimukset varmistavat, että E-Tuk on saavuttamassa taloudelliset tavoitteensa.

2. Sijoittajien turvaaminen etuoikeutettujen panttioikeuksien ja osakkeenomistajien takausten avulla

Ensimmäiset 900 000 euroa rahoituksesta käytetään Rabobankin myöntämän lainan takaisinmaksuun, jolla varmistetaan etuoikeus yhtiön varoihin, joiden arvioidaan olevan 6 miljoonaa euroa vuoden 2024 loppuun mennessä. Tämä lisää sijoittajien turvaa, sillä heillä on etuoikeus yrityksen omaisuuseriin. Lisäksi yhtiön varakkaat osakkeenomistajat ovat sitoutuneet takaamaan 50 prosenttia jäljellä olevasta lainasta, mikä turvaa sijoittajien etuja entisestään.

Osakkeenomistajien lainat ovat toissijaisia joukkorahoituslainoihin nähden, mikä tarkoittaa, että sijoittajien lainat ovat etusijalla. Tämä lähestymistapa vahvistaa E-Tukin vakavaraisuutta, sillä ennusteiden mukaan vakavaraisuusaste on 26 prosenttia vuoden 2024 loppuun mennessä ja 48 prosenttia vuoden 2025 loppuun mennessä. Jos vakavaraisuus laskee alle 20 prosentin, osakkeenomistajilla on sopimusvelvollisuus lisätä varoja rahoitusvakauden palauttamiseksi.

3. Maailmanlaajuinen laajentumismahdollisuus voimakkaasti kasvavilla markkinoilla

Euroopan markkinat

E-Tukien markkinat kasvavat nopeasti erityisesti kaupunkiympäristöissä, joissa hallitukset vaativat puhtaampia ja hiljaisempia kuljetusratkaisuja. E-Tukit ovat jo tuttu näky Etelä-Euroopan maissa, kuten Portugalissa ja Espanjassa, ja kysynnän odotetaan kasvavan myös muilla alueilla, kuten Kreikassa, Ranskassa, Italiassa ja Kroatiassa. Tämä koskee limo- ja Vendo-ajoneuvoja (vapaa-ajan markkinat), mutta L2-ajoneuvojen viimeisen kilometrin jakeluajoneuvojen odotetaan kasvavan huomattavasti kaikissa Euroopan pääkaupungeissa. Näissä tiheään asutuissa kaupungeissa on kasvava paine korvata perinteiset, saastuttavat jakeluautot ja -bussit nykyaikaisilla, sähkökäyttöisillä vaihtoehdoilla, mikä antaa E-Tukille mahdollisuuden hyötyä puhtaaseen liikkuvuuteen tähtäävistä sääntelymuutoksista.

Aasian markkinat

E-Tukit ovat lupaavia myös Aasian markkinoilla, joissa tiheästi asutut kaupungit ja lisääntynyt ympäristösääntely luovat täydellisen ympäristön E-Tukin sähköajoneuvoille. Kun kaupunkien keskustoissa kielletään yhä useammin meluisat ja saastuttavat taksibussit, E-Tuk tarjoaa tehokkaan ratkaisun, joka kuljettaa 8-10 henkilöä sähköisellä vaihtoehdollaan. Siirtyminen E-Tukiin näillä alueilla ei ole vain sääntelyn vaatimus vaan myös yleinen vaatimus kestävämmistä ja tehokkaammista kuljetusvaihtoehdoista. Näiden tuotteiden paikallinen hankinta ja kokoonpano mahdollistaa E-Tukin hintakilpailukyvyn, mutta myös työpaikkojen luomisen näillä alueilla kokoonpano- ja huoltopaikoissa.

4. Ylivoimainen laatu ja modulaariset innovaatiot luovat korkean esteen kilpailijoille

E-Tuk erottuu markkinoilla ajoneuvojensa erinomaisen laadun ja modulaarisen rakenteensa ansiosta ja tarjoaa merkittäviä pitkän aikavälin kustannusetuja erityisesti huollon ja energiatehokkuuden osalta. Nämä säästöt tekevät E-Tukista edullisemman vaihtoehdon perinteisiin malleihin verrattuna, ja asiakkaat tunnistavat tämän arvolupauksen. Yhtiön keskittyminen korkealaatuiseen rakenteeseen ja kestävyyteen tekee siitä vahvan kilpailijan sekä länsimaisilla että Aasian markkinoilla, joilla toiminnan tehokkuus on yhä tärkeämpää.

Lisäksi E-Tuk on ainoa modulaaristen E-Tukien rakentaja, mikä on innovaatio, joka tarjoaa merkittäviä kustannusetuja sekä tuotannossa että kuljetuksessa. Käyttämällä modulaarista alustaa E-Tuk pystyy virtaviivaistamaan valmistusprosesseja ja vähentämään kuljetuskustannuksia, mikä on strategia, jota suuret autonvalmistajat käyttävät kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Modulaarisen rakenteen ansiosta uusien kilpailijoiden on myös vaikeampi kopioida E-Tukin tuotantomenetelmiä, mikä takaa vahvan kilpailuedun kasvavilla sähköautomarkkinoilla.

Yhteenvetona voidaan todeta, että E-Tukin vakaa taloudellinen kehitys, laajeneva markkinaosallistuminen ja ainutlaatuiset tuote-edut tekevät siitä houkuttelevan sijoitusmahdollisuuden. Yhtiöllä on hyvät edellytykset hyödyntää maailmanlaajuista siirtymistä kohti puhtaampaa kaupunkiliikennettä, ja sen strateginen suunnitelma tukee pitkän aikavälin kasvua ja sijoittajien turvaa. 

Päivitys 30.8.2024: UKK & vastauksia 

Mielestämme muutos parempaan ja puhtaampaan maailmaan kuuluu kaikille. Haluamme antaa ihmisille mahdollisuuden tukea tätä muutosta ja samalla mahdollisuuden saavuttaa taloudellista tuottoa.

Toimimme eri sektoreilla. Aloitimme matkailualalla, ja meillä on jo yli tuhat ajoneuvoa liikkeellä ympäri maailmaa. Siitä siirryimme katukauppa-ajoneuvoihin ja rahtiliikenteeseen. Seuraava askel on julkiset kuljetukset pienemmille ryhmille kehitysmaissa. Vaikea antaa selkeää vastausta nopeimmin kasvavasta sektorista. Matkailualan markkinat ovat kapeat, ja niiden määrä on pieni ja katteet korkeammat, kun taas rahtiliikenteen ja julkisen sektorin markkinat ovat matalammat, mutta niiden määrä on suuri. Pyrimme pitämään tasapainon ja kehittämään markkinarakoa syvällisemmin sekä varmistamaan kapasiteetin ja alhaiset kustannukset viimeisen kilometrin rahtiliikenteessä ja julkisessa liikenteessä.

Matkailuala ei ole suoranaisesti se markkina-alue, jolla ajatellaan kestävyyttä, mutta jos katsotaan miten korvaamme likaisia dieselbusseja tai italialaisia bensiinikäyttöisiä kolmipyöräisiä ajoneuvoja, jotka ajavat turistien ympärillä kaupungeissa, me autamme mahdollisuuksiemme mukaan. Jos on tarvetta puhtaille matkoille, ne voitaisiin tehdä paremmin puhtaimmilla kolmipyöräisillä ajoneuvoilla.

Liikkuvuusratkaisut kaupunkien haasteisiin ovat pitäneet meidät liikkeellä etsimällä sisäisiä tai ulkoisia vastauksia teknologiaan ja tukemalla erilaisia liiketoimintamalleja loppuasiakkaille ja edistämällä näin puhtaampaa tulevaisuuden liikennettä. E-Tuk lisää kapasiteettiaan Aasian nopeasti kasvavilla markkinoilla, mutta haluaa myös laajentaa uuden SmarTukin lanseerausta. Nämä ovat tämän rahoituskampanjan tärkeimmät syyt.

Kyllä, työskentelemme yhä suuremman joukon klassisen E-Tukin uskollisten asiakkaiden kanssa, jotka ovat tunnistaneet E-Tukin menestyksekkäät liiketoimintamallit. Useimmat asiakkaat kasvattavat kalustoaan vuosittain. Uutta SmarTukia varten olemme löytäneet nykyisten jälleenmyyjiemme lisäksi uusia jälleenmyyjiä ja kuriireja messujen ja uuden verkkosivuston kautta. Limo GT L5:n osalta teemme yhteistyötä kansainvälisten pk-yritysten ja perheyritysten kanssa. SmarTuk L2:n (viimeinen maili) osalta testaamme parhaillaan esimerkiksi CTT:n (Portugalin posti), 7-Elevenin, saksalaisen autoteollisuuden yrityksen sisäisiä kuljetuksia tehtaillaan ja useiden yritysten kanssa, joita ei voida vielä mainita.

Akkujen sisällä työskentelemme klusteroitujen kennojen kanssa. Näiden kennoklustereiden määrää voidaan säätää asiakkaan toiveiden mukaan. Jos asiakas haluaa suuremman kantaman tai jos testimme osoittavat, että ylikapasiteettia on enemmän kuin tarpeen, voimme muuttaa määriä ja mukauttaa akkupakettia helposti.

Tutkimme parhaillaan mahdollisuuksia tehdä vielä arvokkaille akuille palautusoptio 7-10 vuoden kuluttua. Nykyiset akut ovat olleet käytössä vuodesta 2022 lähtien, ja odotamme, että ne korvataan aikaisintaan vuosina 2029-2032, jolloin järjestelmä on käytössä. Kun asiakkaat ostavat uuden akun, otamme käytännössä takaisin vanhan version, joka on vielä riittävän tehokas vaihtoehtoisiin ratkaisuihin.

Kun päätimme kehittää omia akkujärjestelmiämme, tajusimme, että akkujen ja ajoneuvon oikealla käytöllä on valtava vaikutus ajoneuvoon. Siksi kehitimme seurantajärjestelmän, jolla voidaan seurata ajoneuvoa, akkua ja kuljettajaa. Voimme seurata, onko ajoneuvo ylikuormittunut, aiheuttavatko tieolosuhteet vaurioita tai käyttääkö kuljettaja jatkuvasti täyttä jarrutusvoimaa energiaystävällisemmän regeneratiivisen jarrutuksen sijaan.

Järjestelmän IP-ominaisuus on erityisesti pienempiä ajoneuvoja varten kehitetyn kovan ja ohjelmiston yhdistelmä. Tässä tapauksessa sähkötuktukit. Seurantajärjestelmien parissa työskentelee muitakin yrityksiä, kuten kolmipyöräisten pyörien valmistajia, akkujen valmistajia ja tietotekniikkayrityksiä, mutta E-Tukilla on kaikki tämä omassa yrityksessään ja integroituna.

Määrä määräytyy käsillä olevan kasvumahdollisuuden mukaan. Alun perin toimimme kapeilla markkinoilla, mutta nyt olemme suurilla markkinoilla, joilla myynti nousee satoihin ajoneuvoihin kuukaudessa. Tällaisten määrien tuottaminen vaatii käyttöpääomaa, ja mitä enemmän käyttöpääomaa voimme hankkia, sitä nopeammin voimme kasvaa.

Invesdor on Eurocrowd-alustan jäsen.

Ausgezeichnet als Top-Innovator 2021

Invesdor on palkittu parhaaksi
Joukkorahoitusalustaksi 2023.

ECSP lizensiert

Invesdorille on myönnetty EU:n ECSP-toimilupa.