Haluatko sijoittaa menestyviin kasvuyrityksiin ja pk-yrityksiin? Hannah on yksi kampanjapäälliköistämme, joka tukee alustallamme hakevia yhtiötä esittäytymään parhaalla mahdollisella tavalla ja tuomaan esiin niiden USP:t. Näin sijoittajat voivat tehdä oikeita sijoituspäätöksiä ja rakentaa vahvan salkun, jossa on hyvä tuotto.
Saammeko esitellä? Tässä on Hannah Reinicke.
Hannah (28) on Invesdorin kampanjapäällikkö. Hän on aina ollut kiinnostunut kirjoittamisesta ja uusien kielten oppimisesta: hän puhuu saksaa, englantia, ranskaa ja italiaa ja vietti kaksi kuukautta Italiassa parantaakseen kielitaitoaan ennen opiskelua Wiesbadenin kauppakorkeakoulussa Saksassa. Vaikka jokapäiväisessä työssään hän käyttää italian kielen taitojaan harvoin, hänen kirjoitustaidostaan on sitäkin enemmän hyötyä: Hannah auttaa yrityksiä rakentamaan ja markkinoimaan rahoituskierroksia. Hänen avullaan monimutkaisestakin teknisestä jargonista kirkastetaan houkutteleva sijoitusmahdollisuus. Hannah pitää uusiin aiheisiin tutustumisen vaatimasta ajatustyöstä.
Hannah, yksi lempikirjoistasi on Yksin Marsissa. Onko sci-fi-kiinnostuksellasi mitään tekemistä sen kanssa, että työskentelet usein uusien innovaatioiden parissa ja uusissa maailmoissa?
Onneksi työni ei liity tieteiskirjallisuuteen, tai sanotaanko näin: tieteeseen kyllä, fiktioon ei (nauraa). Loppujen lopuksi tarjoamme Invesdorilla vain sijoitusmahdollisuuksia, joiden menestykseen uskomme taustatyömme perusteella. Mutta kyllä, rakastan tieteiskirjallisuutta, fantasiaa, romaaneja ja kirjoja yleensä. Ja eniten pidän työssäni siitä, että – kuten lukiessakin – ymmärtääkseni uudet ideat, minun täytyy ajatella ne kauttaaltaan läpi.
Mitä tarkalleen ottaen teet Invesdorilla?
Olen eräänlainen ”tulkki” yritysten ja sijoittajien välillä. Tekstien, videoiden ja kuvien avulla havainnollistan yrityksien rakennetta ja liiketoimintamalleja sijoittajille. Tiimissämme on neljä jäsentä; tiimipäällikkö Nancy, harjoittelija Sophie, Vanessa ja minä. Tehtäviimme kuuluu kampanjavideoiden käsikirjoittaminen, tekstien laatiminen ja sopivien kuvien hankkiminen. Analysoimme myös kunkin kampanjan edistymistä ja opastamme yrityksiä koko prosessin ajan.
Kuinka kauan tällaisen kampanjan käynnistäminen kestää?
Kolmesta kuuteen viikkoa – riippuu laajuudesta. Kahden miljoonan euron rahoituskierros vaatii enemmän valmisteluaikaa kuin 300 000 euron kampanja, koska tarjoamamme tietomäärä on kattavampi. Valmistelujen kesto riippuu myös siitä, kuinka monimutkainen yrityksen liiketoimintamalli on.
Mitkä aiheet ovat erityisen suosittuja?
Kaikki esimerkiksi konetekniikan ja teknologia alalta, perinteiset pk-yritysten aiheet. Suosittuja ovat myös sijoituskohteet, joilla on tunteikas tarina ja historiaa. Esimerkiksi berliiniläinen snapsitislaamo Mampe on yksi niistä hankkeista, jotka ovat lähellä ihmisten sydäntä. Mampe on Berliinin vanhin tislattujen alkoholijuomien tuotemerkki, jonka perinteet ulottuvat lähes 200 vuoden taakse. Sijoituspäätökseen liittyy siis selvästi myös tunnepuoli.
Entä henkilökohtaiset suosikkisi?
Niitä on monia. Teknisiä aiheita käsittelevät kampanjat ovat aina mukavia, koska niissä pääsee oppimaan aiheista, joista en ehkä ole aiemmin kuullutkaan. Minun on tehtävä taustatyötä ymmärtääkseni, mistä puhutaan. Tehtävämme on selittää nämä liiketoimintamallit sijoittajille helposti ymmärrettävästi, jotta heidän ei tarvitse tehdä samaa taustatyötä uudelleen itse. Pidän tästä haasteesta. Mutta pidän myös kampanjoiden kirjoittamisesta Haferkaterin (Berliinistä lähtöisin oleva puurokahvilaketju) kaltaisille yrityksille, joiden liiketoimintamalli on helppo ymmärtää ja joiden takana on vahva brändi.
Mikä kampanja on ollut tähän mennessä suurin menestys?
Saksassa laajalle levinneen italialaista ruokaa tarjoavan L’Osteria-ravintolaketjun rahoituskierros oli erittäin menestyksekäs, koska keräsimme yli 2,3 miljoonaa euroa. Muutenkin B2C-tuotteet, joissa sijoittajat ovat myös loppuasiakkaita, ovat aina todella mukavia.
On siis varmasti syytä juhlia useammin …
Ehdottomasti. Tiimimme sisäisessä WhatsApp-ryhmässä lähetämme toisillemme aina päivityksiä meneillään olevista projekteista, ja olen kohottanut maljan yhdelle tai kahdelle erityisen onnistuneelle kampanjalle.
Jos perustaisit itse yrityksen …
… se olisi luultavasti jotain kirjoihin liittyvää.
Mitä odotat innolla työpäiväsi päätteeksi?
Sohvalla makoilua ja jotain hyvää sarjaa tai uutta luettavaa.
Onko sinulla näkemys Invesdorin tulevaisuudesta?
Uskon, että Invesdor on tulevaisuudessa läsnä entistä useammassa maassa – ja tavoitteeni on tukea sijoittajia ja yrittäjiä kaikkialla Euroopassa heidän tavoitteidensa saavuttamisessa.
Pysy ajan tasalla
Jos haluat pysyä ajan tasalla sijoitusmahdollisuuksistamme, tilaa uutiskirjeemme ja seuraa meitä sosiaalisessa mediassa.