Markkina

Miksi koira-allergikko sijoittaa koirankarvatrimmereihin?

Nicolas Fogelholm

Nicolas Fogelholm on ahkera sijoittaja, joka on sijoittanut kaikilla yleisimmillä Suomessa käytetyillä joukkorahoitusalustoilla. Tapasimme Fogelholmin ja keskustelimme hänen ajatuksistaan sijoittamiseen liittyen.

Fogelholm on yksi digitoimisto Tuloksen perustajista ja hallituksen jäsen. Tarkkaa titteliä kysyttäessä hän pohtii hetken. “Mulla on niin paljon rooleja eri bisneksissä, että ehkä vaan ‘yrittäjä’ on paras sana kuvaamaan mua nyt.” 

Fogelholm sijoitti äskettäin Karhiaan, joka valmistaa nyppivää trimmeriä karkeakarvaisille koirille. Fogelholmin kotoa on turha haeskella karkeakarvaista – tai muutakaan – koirakaveria, sillä hän on allerginen nelijalkaisille. Miksi sitten tämä sijoitus? Fogelholm kertoo vakuuttuneensa tuotteen tarkoituksesta: Karhia on hänen silmissään ns. “purpose brand”.

“Markkinoille tulee paljon tuotteita, joita ei oikeasti tarvita. Ensimmäinen partahöylä ratkaisi aikoinaan ongelman: se helpotti parranajoa. Kaikki sen jälkeen tulleet höylät ratkaisevat samaa ongelmaa. Kilpailu on kovaa eikä kenelläkään ole ratkaisevaa etua”, Fogelholm kuvailee.

“Jos vertaillaan tilannetta Karhiaan ja sen markkinoihin, niin todetaan että koirien turkin huolto, tässä tapauksessa nyppiminen, on tärkeää ja se on tapahtunut aiemmin käsin. Nyt tuleekin koneellinen vaihtoehto, jolle ei ole vielä kilpailua. Lisäksi ihmiset ovat olleet tyytyväisiä tuotteeseen ja haluavat käyttää sitä. Eli on simppeli ja selkeä ongelma, johon on nyt kehitetty ratkaisu.”

Fogelholm sanoo lemmikkialan kasvusta olleen jo pitkään merkkejä. Hän on huomannut kehityksen kulkevan suuntaan, jossa lemmikeistä pidetään yhtä hyvää huolta kuin lapsista.

“On olemassa esimerkiksi koirapsykologeja ja koirien hoitoon laitetaan entistä enemmän rahaa”, hän mainitsee esimerkkinä.

Ymmärrä alaa, ennen kuin sijoitat siihen

Fogelholmin juuret sijoittajana juontavat aikoihin, jolloin hän työskenteli Arvopaperi-lehdessä, joka tuolloin pystytti verkkopalveluaan Arvopaperi Onlinea. Hän kiinnostui sijoittamisesta ja päätti itsekin kokeilla.

Listaamattomien yritysten kohdalla Fogelholm kertoo pyrkivänsä noudattamaan Warren Buffettin vanhaa viisautta: ei koskaan pidä sijoittaa mihinkään, mitä ei ymmärrä.

“Ostin aikoinaan Nokian Panimon Keisari-olutta sauna-olueksi. Totesin sen ihan hyväksi tuotteeksi, kävi ilmi että panimon osakkeita oli tarjolla ja lähdin mukaan”, Fogelholm kertoo. “Nyt minulta löytyy osakkeita useammista kasvavista pienpanimoista. Olen seurannut pienpanimoalaa ja pannut merkille sen kasvun suhteessa isoihin olutmerkkeihin.”

“Toinen ala, johon olen sijoittanut, on verkkokauppa. Itselläni on yli kymmenen vuoden kokemus verkkokauppiaan työstä, joten ymmärrän alaa ja tiedän mistä siinä on kysymys.” 

Eri sijoittajat tarkastelevat eri asioita etsiessään itselleen sopivaa kohdetta. Fogelholm kiinnittää eniten huomiota yrityksen tarkoitukseen.

“Olipa kyseessä tuote tai palvelu, kysyn itseltäni ymmärränkö sitä ja uskonko sen keskeiseen ideaan. Olen ollut mukana monissa yrityksissä: kokemus auttaa arvioimaan nopeasti, onko liikeideassa minulle vetovoimaa vai ei. En minäkään tietenkään tiedä, onnistuuko yritys, mutta osaan hieman arvioida todennäköisyyksiä sille, kantaako sen konsepti.”

Sijoittajankin on opittava epäonnistumisista

Mitä neuvoja Fogelholm antaisi aloittelevalle sijoittajalle? Hänen keskeiset ajatuksensa aiheesta ovat selkeät: älä satsaa kaikkia rahojasi listaamattomiin yrityksiin, tutki yrityksiä ja niiden kilpailijoita ennen sijoittamista, ja mieti onko uusi tuote oikeasti tarpeellinen. 

Jos kyse on kuluttajatuotteesta, hyvä tapa lähestyä sijoituspäätöstä on pohtia, ostaisitko tuotteen itse. Fogelholm tarjoaa tästä omakohtaisen esimerkin.

“Eräs virvoitusjuomaa valmistava yritys haki joukkorahoitusta. Ostin kyseisen yrityksen virvoketta sekä muutamaa kilpailevaa tuotetta ja teimme niille perheen kesken sokkotestin: rahoitusta hakenut tuote hävisi. Päätin, että tämä ei ole mun juttuni enkä miettinyt sitä enää. En voi tietää, teinkö oikean päätöksen, mutta ainakin kuuntelin maalaisjärkeäni.”

“Sijoittajan on myös oltava valmis epäonnistumaan. Kun sijoitus menee pieleen, mieti miksi kävi näin äläkä toista samaa virhettä. Epäonnistumisista joko oppii tai sitten niiden vuoksi lopettaa.”

Pysy ajan tasalla

Jos haluat pysyä ajan tasalla sijoitusmahdollisuuksistamme, tilaa uutiskirjeemme ja seuraa meitä sosiaalisessa mediassa.  

Related articles

Beets & Roots GmbH
Markkina

Beets & Roots on sijoittajien suosikki Invesdorilla

Sijoittajamme rakastavat Beets & Roots GmbH:ta, sillä yhtiö on tuottanut vakaita tuottoja sijoittajille ja samalla kasvanut tasaisesti. Tammikuussa 2024 Beets & Roots GmbH järjesti viidennen rahoituskierroksen Invesdorin kanssa ja tällä kertaa myös suomalaiset sijoittajat pääsivät…
Investing in Medtech
Markkina

8 syytä suomalaisten MedTech -yritysten menestykseen

Suomi on DESI* 2022:n mukaan EU:n edistynein digitaalinen talous, ja suomalainen terveysteknologia on kansainvälisesti tunnettua. Vaikka Suomen väkiluku on suhteellisen pieni, sen vahvuuksia ovat terveydenhuoltojärjestelmän, tutkimusinfrastruktuurin ja sääntely-ympäristön laatu. Kyky tehdä hyvin suunniteltuja kliinisiä tutkimuksia…
Growth companies
Markkina

2024 houkuttelee laajentamaan osakesalkkua kasvuyrityksiin

Tänä vuonna hyviä sijoitusmahdollisuuksia kannattaa etsiä erityisesti listaamattomien kasvuyritysten joukosta. Lue, miksi kasvuyrityksiin sijoittaminen voi nyt olla kannattavampaa kuin koskaan aiemmin.  Maailmantilanne, epävarmat talousnäkymät, inflaatio ja riskipääoman niukkuus asettavat haasteita erityisesti kasvuyrityksille. Niillä on yleensä…