Me Invesdorilla haluamme auttaa yrityksiä saavuttamaan kovaa kasvua. Tämä tapahtuu huolella suunnitellun ja toteutetun rahoituskampanjan avulla.
Sisällysluettelo
Ennen kuin käärit hihasi ja alat suunnitella rahoituskampanjaasi, varmista onko se sinulle sopiva ratkaisu. Esimerkiksi Invesdorin alustoilla yleisösi koostuu joukkorahoituksesta kiinnostuneista ihmisistä, pääomasijoittajista ja bisnesenkeleistä. Sijoittajajoukko on siis monipuolinen, mutta myös menestyksen nälkäinen: niin tavalliset kuin ammattisijoittajatkin haluavat tehdä tuottoisia sijoituksia. Siksi yrityksesi tulisi olla kasvuhakuinen.
Jos sinulta löytyy oikeat eväät tehtävään, ota yhteyttä. Jos et ole aivan varma, ota silti yhteyttä. Olemme tehneet yhteistyötä monien yritysten kanssa ja toteuttaneet menestyneitä rahoituskierroksia lukuisilta eri aloilta. Kaikki on mahdollista, jos vain suunnitelma on hyvä ja sen takana on sitoutunut tiimi.
Kun suunnittelet rahoituskierrostasi
Rahoituskierroksen aika on usein silloin, kun yritys hakee kasvua. Uuden tuotteen lanseeraus, laajentuminen tuoreille markkinoille, tai uuden liiketoiminta-alueen pystytys ovat kaikki tilanteita, joissa voidaan tarvita lisäpääomaa.
Ennen kuin polkaiset rahoituskierroksesi käyntiin, varmista että olet suunnitellut ainakin seuraavat asiat tarkkaan.
- Fokus. Rahoituskierros vaatii aikaa, resursseja ja voimia. Kyse ei ole pelkästä varainkeruuoperaatiosta, sillä samalla markkinoit yritystäsi ja luot sille uskottavuutta. Eli varaa kierrosta varten riittävästi aikaa.
- Tarina ja visio. Ennen kuin sijoittajat satsaavat rahojaan liikeideaasi, sinun on kyettävä vakuuttamaan heidät. Valmistaudu kertomaan yrityksesi taustoista, tarinasta ja visiosta. Opettele pukemaan sanoiksi, mihin suuntaan aiot liiketoimintaasi viedä, mitkä ovat pitkän tähtäimen tavoitteesi, kuinka yrityksesi aikoo muuttaa maailmaa, jne.
- Pohjarahoitus. Urakkasi on paljon helpompi, jos sinulla on jo ennen kierrosta jokunen enkelisijoittaja valmiina tukemaan liikeideaasi. Monet suhtautuvat skeptisesti kierroksiin, joissa heidän pitäisi olla ensimmäinen sijoittaja, joten tarvitset muutaman tukijan, joka uskoo ideaasi ja auttaa kierroksen alkuun. Kierros onnistuu paljon todennäköisemmin, jos se julkistetaan vasta kun olet saanut kerättyä noin kolmanneksen tavoitteestasi.
- Tiimi. Yrityksen johto on tärkeä tekijä sijoittajien vakuuttamisessa. Varmista, että ydintiimin jäsenillä on kullakin laadukas LinkedIn-profiili ja he ovat valmiita markkinoimaan rahoituskierrosta sosiaalisessa mediassa, alan tapahtumissa ja omien verkostojensa kautta.
- Tuotteesi tai palvelusi esittely. Sinulla tulisi olla selkeä ja vakuuttava kuvaus yrityksesi tarjoamasta tuotteesta tai palvelusta. Kerro, minkä ongelman tuote ratkaisee, miten voit datan avulla osoittaa sen laadun, miten taustatutkimuksesi osoittaa, että tuotteelle on olemassa markkina, jne. Tarkat yksityiskohdat riippuvat tässä tietysti siitä, missä vaiheessa kehitystä tuotteesi on.
- Markkinointisuunnitelma. Käy läpi ainakin, mitä kanavia tulet käyttämään, mitä markkinointimateriaaleja sinulla jo on ja mitä täytyy vielä tehdä, sekä paljonko budjettia aiot markkinointiin käyttää. Harkitse videon tekemistä kampanjaa varten: onnistuessaan video paketoi näppärästi yhteen tietoa liiketoiminnastasi sekä yrityksesi luonteesta ja tyylistä, ja tukee viestiäsi visuaalisin keinoin. Ota yhteyttä myös mediaan: monet toimittajat kirjoittavat kasvuyrityksistä.
- Arvonmääritys. Rahoituskierrosta varten sinun on ilmoitettava tietyt perustiedot yrityksestäsi, mukaan lukien sen arvonmääritys. Liiketoimintasi tiivistäminen yksittäiseen lukuun voi tuntua vaikealta, mutta ei huolta: siihen löytyy asiantuntijoiden suunnittelemia tapoja. Ole realistinen arvonmäärityksessäsi: pieni optimismi ja terve itsetunto ei ole pahasta, mutta täysin ylilyödyt luvut ovat harhaanjohtavia ja nakertavat uskottavuuttasi.
Kun sinulla on vedenpitävä suunnitelma, on aika valmistautua kierrokseen. Toimivan rahoituskierroksen voi toteuttaa useammallakin tapaa, mutta suosittelemme aina huomioimaan muutaman seikan. Ensinnäkin, ilmaise asiasi tiiviisti: pyri kiteyttämään kunkin asian tarpeellisin tieto 1-2 kappaleeseen tekstiä. Keskity kertomaan asioita, joita sijoittajan tulee tietää.
Toisekseen: testaa materiaaliasi. Kysy ulkopuolisen mielipidettä: autamme mielellämme joko tarjoamalla näkemyksemme tai ohjaamalla sinut ammattilaisten puheille, jotka voivat arvioida ja kehittää pitchiäsi. Jos sinulla on omasta takaa markkinointi- tai PR-kumppani, kysy rohkeasti heidän näkemystään.
Kolmas ja tärkein kohta: ole aina totuudenmukainen. Älä jätä kertomatta olennaisia faktoja, jotka vaikuttavat yrityksesi tuleviin näkymiin. Ongelmilla on tapana tulla esiin ennen pitkää: johtamalla sijoittajia harhaan menetät heidän luottamuksensa, maineesi kärsii ja saatat myös joutua juridisiin ongelmiin. Sitä paitsi, asioista suoraan puhumista ei pitäisi pelätä – sijoittajat arvostavat tasapainoista tietoa, joka auttaa heitä hahmottamaan sijoitusmahdollisuuden kokonaisuutena.
Vinkkejä rahoituskierroksen ajaksi – ja sen jälkeen
Kun materiaalisi on suunniteltu ja testattu, on aika pistää se käytännössä peliin. Tässä muutama vinkki, miten toimia rahoituskierroksen aikana ja mitä on hyvä muistaa sen jälkeen.
Kierroksen aikana:
- Ole aktiivinen. Kerro käynnissä olevasta kierroksesta yrityksesi seuraajille, yhteistyökumppaneille, potentiaalisille sijoittajille – kaikille. Hyödynnä markkinointimateriaalejasi ja levitä viestiäsi maailmalle. Jaa kierrosta koskevaa tietoa somekanavissasi ja pyri tekemään siitä verkostosi puheenaihe. Yrityksen oma aktiivisuus voi kantaa epäonnistuvan kierroksen onnistumisen puolelle – tai nostaa “ihan hyvin” menevän kierroksen jättimenestykseksi.
- Seuraa markkinointisi toimivuutta. Erityisesti verkkomarkkinointiin on tarjolla runsain mitoin analytiikkatyökaluja. Päätä, millä mittareilla arvioit toimenpiteiden onnistumista ja seuraa niitä säännöllisesti – jos jokin ei toimi, keksi sen tilalle uutta. Muista asettaa markkinoinnillesi realistisia tavoitteita ja keskustele tiimisi kanssa säännöllisesti, missä niiden suhteen mennään ja ovatko tavoitteet täyttymässä.
- Ole valmiina toimimaan. Maailma ei pysähdy kierroksesi ajaksi. Reagoi nopeasti, kun jotain kiinnostavaa tapahtuu. Jos esimerkiksi toimittaja ottaa yhteyttä, nosta se tehtävälistasi kärkeen; medianäkyvyyttä ei kannata möhliä vain siksi, että sillä hetkellä sattui olemaan kiire. Seuraa alan uutisia siltä varalta, että voit tarttua johonkin ja kääntää sen eduksesi. Seuraa omia kanaviasi ja vastaa nopeasti niiden kautta tuleviin kierrosta koskeviin kysymyksiin.
Kierroksen jälkeen:
- Viesti. Sijoittajat harvoin kokeat saavansa liikaa tietoa; usein he päinvastoin haluaisivat tietää enemmän. Jaa heille väliaikapäivityksiä, kun asiasi etenevät. Niinkin voi käydä, ettei kierroksen aikana esitetyn suunnitelman toteuttaminen sellaisenaan onnistu. Tämä ei ole maailmanloppu, mutta muista selittää ja viestiä muuttuvista suunnitelmistasi hyvissä ajoin myös sijoittajillesi.
- Hyödynnä tuoretta verkostoasi. Sijoittajat kasvattavat ammatillista verkostoasi: he ovat panostaneet yritykseesi ja haluavat sen menestyvän. Joukkoon mahtuu todennäköisesti ihmisiä, jotka voivat tarjota sinulle uusia resursseja ja mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaasi. Tapaa sijoittajiasi, tutustu heihin ja selvitä, miten he voivat bisnestäsi tukea.
- Ole sanojesi mittainen. Kierroksen aikana pitchaamasi ideat ovat tavallaan lupaus. Sijoittajasi uskovat sinuun ja tukevat toimintaasi pääomallaan. Eli lunasta lupauksesi heille ja tee töitä visiosi eteen! Muista, että kuten kaikessa liiketoiminnassa, luottamus on kaiken A ja O: haluat varmasti säilyttää hyvän maineesi, koska saatat myös tulevaisuudessa kerätä uutta rahoitusta seuraavaa kasvuloikkaasi varten.
Olemme käyneet tässä läpi vain pienen siivun siitä, miten rahoituskierros kannattaa rakentaa. Nyt haluaisimme kuulla sinun ajatuksiasi ja auttaa sinua järjestämään mahtavan rahoituskampanjan, joka nostaa liiketoimintasi seuraavalle tasolle. Ota yhteyttä, jutellaan lisää!
Pysy ajan tasalla
Jos haluat pysyä ajan tasalla sijoitusmahdollisuuksistamme, tilaa uutiskirjeemme ja seuraa meitä sosiaalisessa mediassa.